Udržitelné letecké palivo označují někteří odborníci za „greenwashing“

Udržitelné letecké palivo označují někteří odborníci za „greenwashing“
Fotografie: unsplash.com
  • První transatlantický let uskutečněný pomocí paliv vyrobených z odpadů je oslavován jak průmyslem, tak politiky
  • Odborníci však upozorňují, že žádnou skutečnou udržitelnost nepřináší, pokud by se měl nasadit v masovém měřítku

Úterní cestu z Londýna do New Yorku letadlem 787 společnosti Vrigin Atlantic oslavují letecké společnosti i politici jako na cestě k čisté nule, co se uhlíkových emisí týče. Vědci a bojovníci za klima však tato tvrzení odsoudili.

Podle informací společnosti Virgin Atlantic se při úterním letu palivo vyrábělo především z odpadních tuků a rostlinných cukrů. Letecká společnost očekává, že výsledné emise uhlíku budou o 70 % nižší než emise produkované leteckým palivem na bázi ropy. Reakce britské vlády, která boj částečně financovala, byly ještě optimističtější. Premiér Rishi Sunak cestu pochválil jako „první transatlantický let s nulovou čistou hodnotou“, zatímco ministerstvo dopravy prohlásilo, že „zahajuje novou éru létání bez pocitu viny“. Obě tvrzení byla okamžitě pranýřována ekologickými skupinami.

Cait Hewittová, politická ředitelka Federace pro životní prostředí v letectví (AEF), uvedla, že sliby, že se díky této cestě přiblížíme létání bez pocitu viny, jsou vtipem. Upozorňuje, že SAF v současnosti tvoří asi 0,1 % celosvětového leteckého paliva - a bude nesmírně obtížné je udržitelně rozšířit. „Snažit se rozšířit výrobu alternativního paliva s využitím odpadních produktů zásadně neudržitelných odvětví, jako je intenzivní živočišná výroba, nebo s využitím nerecyklovatelných plastů - jak to plánuje britská vláda - je stěží udržitelné řešení,“ řekla v rozhovoru pro server thenextweb.com.

Aktivistická skupina Stay Grounded trvá na tom, že SAF není „nulové palivo“, a dokonce ani udržitelné, protože se spoléhá na obrovské množství biopaliv a neefektivní využívání obnovitelných zdrojů energie. Skupina říká, že „plýtvá biomasou a obnovitelnými zdroji na dopravu pro bohaté“. Podle ní je pro tento zdroj energie vhodnější označení „náhražky fosilních paliv“ nebo „agropaliva“. Jejich emise oxidu uhličitého z motorů jsou stejné jako fosilních paliv. Nižších nebo nulových čísel může být dosaženo jen pomocí tzv. „uhlíkového offsetu“, tedy čistě matematického zahrnutí i výrobní fáze paliv.

Oslovení odborníci shodně používají v této souvislosti výraz greenwashing. Ten vznikl spojením slov zelený a brainwashing, tedy vymývání mozků. Poukazuje na aktivity, kdy se firmy snaží tvářit nebo jednat zeleně, ale jen na papíře a ve svých tiskových prohlášeních. Oslovení odborníci se shodují, že v současné době neexistuje technologie, která by dokázala spojit masové létání s udržitelností. Jedinou udržitelnou možností je výrazně omezit leteckou dopravu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze