Výzkumníci z Hongkongské univerzity vědy a technologie (HKUST) vyvinuli neodolnější vodíkový palivový článek na světě. Nákladově je efektivnější a otevírá dveře pro dostupnou zelenou energii. Vodíkový palivový článek vyrábí energii přeměnou vodíku a kyslíku na elektřinu – znamená vytváření čisté energie s nulovými emisemi oxidu uhličitého a dalších látek, které znečišťují ovzduší.
Ačkoliv se o vodíkovém palivu ví už dlouho, jeho výroba není nejlevnější, závisí totiž na elektrokatalyzátoru, který je převážně tvořen z platiny. Vědci se snažili tento drahý kov nahradit jinými, jako je železo, dusík a uhlík, ale ukázaly se jako neúčinné, případně měly krátkou životnost. Výzkumný tým profesora Shao Minhuou zveřejnil v nature.com nový výzkum, kde představil vzorec, který nejen dokáže snížit podíl platiny o 80 %, ale také má nejdelší životnost. V testu nový palivový článek ani po 200 hodinách provozu při napětí 0,6V nevykazoval žádný pokles výkonu.
Hydrogen and oil efficiency are nearby..,
— Commercial Solar Guy (@SolarInMASS) July 2, 2022
‘maintain the platinum catalytic activity at 97% after 100,000 cycles2 of accelerated stress test, compared to the current catalyst which normally sees a drop of over 50% in performance after 30,000 cycles’https://t.co/7caAqWeOJV
Výkon je přisuzován skutečnosti, že v současných katalyzátorech je pouze jedno aktivní místo, kdežto v novém jsou aktivní místa hned tři. Vědci použili vzorec obsahující atomově rozptýlenou platinu, jednotlivé atomy železa a nanočástice platino–železa. Tento mix dosahuje katalytické aktivity podle eurekalert.org 3,7krát vyšší než jen samotná platina.
„Vodíkový palivový článek je zařízení na přeměnu energie, které je nezbytné pro naši snahu o dosažení uhlíkově neutrálního světa. Je potřeba rozšířit jeho použití v rámci našeho boje proti změně klimatu,“ řekl profesor Shao. Dodal také, že katalyzátor budou nadále zdokonalovat, aby jej mohli využít pro vozidla s palivovými články a dalšími elektrochemickými zařízeními.