Webbův teleskop měří teplotu na kamenné exoplanetě

Fotografie: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)
  • Ke změření teploty použil přístroj MIRI
  • Na straně, která je neustále otočená ke hvězdě, je přibližně 227 °C
  • Atmosféra byla prakticky vyloučena, jelikož v opačném případě by se teplo rozprostíralo po celé exoplanetě

Webbův vesmírný teleskop využil mezinárodní tým výzkumníků, aby změřil teplotu na kamenné exoplanetě TRAPPIST-1b. Měření bylo prováděno na základě tepelných emisí planety, tedy tepelné energie vydávané ve formě infračerveného světla, které detekuje Webbův přístroj MIRI (Mid-Ifrared Instrument). Měření tak odhalilo, že denní strana planety je rozžhavena přibližně na 227 °C a prakticky nemá atmosféru.

Toto je první detekce jakékoli formy světla vyzařovaného exoplanetou tak malou a chladnou jako kamenné planety v naší vlastní Sluneční soustavě. Výsledek představuje důležitý krok při určování, zda planety obíhající kolem malých aktivních hvězd, jako je TRAPPIST-1, mohou udržet atmosféru potřebnou pro život,uvedla NASA. Toto měření také ukázalo, že Webbův teleskop je schopný charakterizovat exoplanety podobné Zemi.

Žádný předchozí dalekohled neměl citlivost na měření tak slabého středního infračerveného světla,“ řekl hlavní autor studie Thomas Greene. Dřívější pozorování pomocí Hubbleova dalekohledu a ještě staršího dalekohledu Spitzer sice neobjevila žádné důkazy o atmosféře, ale zároveň ji ani nemohla vyloučit. A jedním ze způsobů, jak to zjistit, je změřit planetě teplotu. TRAPPIST-1b je slapově uzamčena, což znamená, že je neustále jednou stranou natočena ke hvězdě a na druhé straně je nepřetržitá tma. A podle spoluautora článku Pierra-Oliviera Lagagea by byla denní strana planety chladnější, pokud by měla atmosféru, jelikož by cirkulovala kolem planety a teplo by přerozdělovala.

Co je TRAPPIST-1b?

V roce 2017 astronomové objevili sedm kamenných exoplanet, které obíhají kolem ultrachladného červeného trpaslíka nacházejícího se pouhých 40 světelných let od Země. Velikostí i hmotností jsou tyto planety podobné těm, které máme v naší Sluneční soustavě, i když obíhají daleko blíže hvězdy. Planetární systém pojmenovaný TRRAPIST-1 se tak stal jedním z nejvíce pozorovaných, jelikož se některé planety nacházejí v takzvané obyvatelné zóně – mohla by se na nich nacházet voda v kapalném stavu.

TRAPPIST-1b je nejvnitřnější planeta systému a její oběžná dráha představuje asi jen setinu toho co naše Země. Ze své hvězdy ale naopak přijímá asi čtyřnásobek energie, než který získá naše planeta ze Slunce. Tato exoplaneta se nenachází v obyvatelné zóně, ale může poskytnout informace o celém planetárním systému tohoto typu. „Těchto hvězd je v Mléčné dráze desetkrát více než hvězd jako Slunce a je u nich dvakrát větší pravděpodobnost, že budou mít kamenné planety,“ vysvětlil Greene.