Webbův teleskop objevil svou první exoplanetu. Je podobná Zemi

• Exoplaneta byla objevena pomocí přístroje NIRSpec
  • LHS 475 b se nachází 41 světelných daleko od Země
  • Vědci nyní budou zjišťovat, zda má atmosféru

Teleskop Jamese Webba pozoroval exoplanety již dříve, doposud však žádnou neobjevil. Výzkumníci nyní s jeho pomocí potvrdili existenci exoplanety LHS 475 b, která je velikostně v průměru na 99 % stejná jako naše Země. Tým se rozhodl sledovat dané místo, kde se exoplaneta nachází, poté, co satelit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) naznačil její existenci. Teleskop potvrdil existenci celkem rychle. Pomocí přístroje Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec) mu stačila na potvrzení pouhá dvě pozorování.

Tyto první výsledky pozorování z kamenné planety o velikosti Země otevírají dveře mnoha budoucím možnostem studia atmosfér kamenných planet s Webbem. Webb nás přivádí stále blíže k novému chápání světů podobných Zemi mimo naši Sluneční soustavu a mise je teprve na začátku,” uvedl Mark Clampin, ředitel divize astrofyziky v ústředí NASA.

Webbův teleskop je aktuálně jediný, který dokáže rozpoznat, z čeho se skládá atmosféra exoplanet o velikosti Země. Ačkoliv první data ukazují, že se jedná o terestrickou exoplanetu, není zatím zřejmé, zda má atmosféru. “Teleskop je tak citlivý, že může snadno detekovat řadu molekul, ale zatím nemůžeme učinit žádné definitivní závěry o atmosféře planety,” řekla Erin May z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory.

Život tady nehledejte

Přestože se exoplaneta podobá Zemi, život na ní nebude možný, zejména kvůli teplotě. Kolem své hvězdy obíhá tak blízko, že teplotně se spíše podobá Venuši, kde teploty dosahují několika set stupňů. Rok na této planetě trvá pouhé dva pozemské dny – obíhá tak kolem červeného trpaslíka blíže než Merkur. I když při takovéto blízkosti není u exoplanet atmosféra běžná, výzkumníci doufají v její potvrzení. Červený trpaslík je totiž asi o polovinu chladnější než Slunce.

Toto potvrzení kamenné planety zdůrazňuje přesnost přístrojů mise. A je to jen první z mnoha objevů, které Webbův teleskop učiní,” řekl vedoucí týmu Kevin Stevenson. NASA uvedla, že nově objevená exoplaneta se nachází od Země pouhých 41 světelných let v souhvězdí Oktanů.