Webbův teleskop pořídil svůj první snímek exoplanety

• Exoplaneta HIP 65426 b byla objevena v roce 2017
  • Jedná se o plynného obra, který vznikl před 15 až 20 miliony let
  • Přístroje teleskopu dokáží exoplanetu lépe pozorovat díky koronografům, které tlumí světlo z hvězd

Teleskop Jamese Webba byl nedávno použit k pozorování Jupitera, včetně jeho měsíců a méně viditelných prstenců. Nyní se astronomové zaměřili na planetu mimo naši Sluneční soustavu. Jedná se o plynného obra, což vylučuje, že by mohla být planeta obyvatelná. Snímek pořídil teleskop přes čtyři různé světelné filtry, což otevírá cestu pro více informací o těchto vzdálených světech. „Toto je transformační moment nejen pro Webbův teleskop, ale také pro astronomii obecně,“ řekl Sasha Hinkley, který pozorování vedl.

NASA uvedla, že exoplaneta pojmenovaná HIP 65426 b, kterou Webbův teleskop pozoroval, byla objevena v roce 2017 pomocí přístroje SPHERE na dalekohledu Very Large Telescope v Chile. Astronomové v té době pořídili snímky planety pomocí krátkých infračervených vlnových délek světla. Webbův teleskop ale vesmír pozoruje v delších infračervených vlnových délkách – nabízí tak detailnější pohled na hluboký vesmír, což pozemní observatoře nejsou schopny vidět kvůli vnitřní infračervené záři zemské atmosféry.

HIP 65426 b je nejspíše 6× až 12× hmotnější než Jupiter a nachází se asi 100× dále od své hvězdy, než je vzdálena Země od Slunce. Pozorování Webbovým teleskopem by však mělo skutečnou velikost ještě upřesnit. Planeta je také v rámci vesmíru velmi mladá – 15 až 20 miliónů let, což je oproti naší Zemi, která vznikla přibližně před 4,5 miliardami let, opravdu málo.

Webbův teleskop má dva přístroje (NIRCam a MIRI) vybavené koronografy, které blokují světlo hvězdy a umožňují pozorovat planety, které kolem ní obíhají. Exoplaneta HIP 65426 b je mnohonásobně slabší než její hostitelská hvězda a bez těchto přístrojů by nebylo možné ji pozorovat. „Bylo opravdu působivé, jak dobře fungovaly Webbovy koronografy na potlačení světla hostitelské hvězdy,“ řekl Hinkley. Ačkoliv toto není první snímek exoplanety, jelikož Hubbleův dalekohled již dříve snímky exoplanet poskytl, Webbův dalekohled otevírá nové možnosti zkoumání. „Myslím, že nejvíce vzrušující je, že jsme teprve začali,“ řekl Aarynn Carter, který vedl analýzu snímků.