Asteroid, který vyhubil dinosaury, pocházel z naší Sluneční soustavy

Fotografie: pixabay.com
  • Chicxulubský kráter, který má na šířku 145 km, se nachází na území Mexika
  • Vědci objevili ve vzorcích vzácný prvek ruthenium, který byl nalezen i v asteroidech mezi Marsem a Jupiterem
  • Porovnání vzorku s ostatními vzorky z míst dopadů asteroidů potvrdilo, že původně pocházel z oblasti kolem Jupiteru

Před 66 miliony let dopadl na Zemi asteroid a v místě dnešního Mexika vznikl Chicxulubský kráter, který má na šířku 145 km. Tento náraz vyhubil nejen dinosaury, ale prakticky i veškerý život na planetě. Podle nově zveřejněné studie v časopise Science pocházel asteroid z vnější části Sluneční soustavy, přesněji za Jupiterem.

Že asteroid pochází z naší planetární soustavy, si vědci mysleli již delší dobu, ale neměli k tomu potřebné důkazy. Neměli dostatek materiálu, který by nebyl kontaminován ze Země. Podle livescience.com ale vědci objevili ve zbytcích impaktoru chemické složení vzácného prvku ruthenia. Tento prvek se nachází i v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Podle nich jde tak o jakýsi genetický otisk horniny, která pochází z těchto míst.

Důvodů, proč asteroid zasáhl Zemi, může být více. Pravděpodobně došlo ke srážce s jinými vesmírnými objekty, které změnily jeho oběžnou dráhu, nebo na asteroid působily slapové síly. Jupiter je největší planetou v naší soustavě, a tak dokáže objekty okolo sebe ovlivnit a změnit jejich oběžnou dráhu, která by jinak zůstala stejná.

Zjištění se spoléhají na novou techniku, která v podstatě rozbíjí každou chemickou vazbu podporující vzorek horniny, zatímco je uložen v utěsněné zkumavce, což umožňuje vědcům měřit specifické hladiny ruthenia v impaktoru Chicxulub. Prvek zůstal pozoruhodně stabilní po miliardy let tváří v tvář časté geologické aktivitě Země, která recykluje krajinu,” řekl Mario Fischer-Gödde, který tuto novou techniku vyvinul a studii vedl. Vědci porovnali tyto výsledky s dalšími vzorky z míst dopadů asteroidů po celém světě. Objev ruthenia v impaktoru Chicxulub byl podobný uhlíkatým meteoritům z jiných dopadů, což potvrzuje jeho původ z vnější Sluneční soustavy.