Čína na začátku roku představila nový, nejmodernější vlak Fuxing. Má se jednat o první inteligentní autonomní vysokorychlostní vlak na světe, který dosáhne rychlosti až 350 km/h. Navíc disponuje živým vysílacím studiem, které přenáší obsah ve vysokém rozlišení, a připojením 5G. Poslouží na zimních olympijských hrách v Pekingu mezi 4. až 20. únorem.
„Shromáždit tolik vyspělé technologie v tomto vlaku a představit ji světu, poukazuje na sílu Číny v rámci vlakového systému a rozhodně to podpoří export čínského vysokorychlostního železničního systému,“ řek GlobalTimes Zhu Yan, zástupce ředitele center Engineering Research společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles Co.
China unveiled a brand-new #Fuxing bullet train, the world’s first intelligent, automatous-driving 350 kmph high-speed train, designated to serve the Beijing Winter Olympics. The train has a 5G live broadcast studio on board. pic.twitter.com/Ts07O82fZs
— Global Times (@globaltimesnews) January 6, 2022
Díky použití nových materiálů a technologií má vlak nižší hmotnost, ale i nižší odolnost proti větru. Přední část vozu byla vybrána z více jak 40 designových návrhů, nakonec zvítězil tvar tzv. „orlího nosu“. To z něj dělá o 10 % energeticky účinnější vlak než předchozí generace. Ročně ušetří přibližně 1,8 milionu kWh. Vlak skenuje během jízdy 14 kilometrů kolejí před sebou, aby mohl včas odhalit případné poškození kolejí či překážku. Osmivozová vlaková souprava pojme až 564 pasažérů. Během zimních olympijských her však v rámci boje proti epidemii, bude vlak naplněn jen z půlky.
Co se týče vysokorychlostních železnic, Čína je světovou velmocí. Má přes 40 000 kilometrů vysokorychlostních železničních tratí a stále se staví další. Tato nová generace vlaků by tak mohla nahradit stávající, kterých má Čína aktuálně na 4 000.
Nižší odolnost proti větru mi asociuje jako že je snáze odfoknutelný z kolejí, nemá tam být spíše nižší odpor vzduchu nebo naopak vyšší odolnost či něco takového?