V čínském městě Qingdao byl představen nejrychlejší vlak na světě Maglev. Vlak dokáže dosáhnout rychlosti až 600 km za hodinu. Nejezdí po kolejích, ale pohybuje se díky vzájemně se odpuzujícím magnetům, takže levituje těsně nad kolejemi. Vlak není ani tak hlučný a náročný na údržbu jako klasické modely, navíc převeze daleko více cestujících. Maglev můžeme podle jeho rychlosti zařadit mezi rychlejší vlaky, které dosahují rychlosti až 350 km/h a letadla, které dokáží letět rychlostí až 900 km/h.
Čína poprvé informovala o prototypu vlaku v roce 2019, ale až nyní svezl první pasažéry. Čínský výrobce vlaků CRRC Qingdao Sifang Co. uvedl, že tento systém pohánění vlaků je velkým technologickým úspěchem v železniční dopravě. Podle Global Times bude potřeba pro vysokorychlostní vlaky do budoucna postavit nové tratě.
První rychlovlak mělo Japonsko
První vysokorychlostní trať byla postavena v Japonsku, konkrétně na trase mezi Tokiem a Osakou, a to již v roce 1964. Šlo o počátek železniční sítě, které se přezdívá jako Šinkansen, v originále Shinkansen. Úsek měřil 515 kilometrů a byl otevřen těsně před zahájením letních olympijských her v témže roce. Během své 50leté historie přepravila železniční síť více než 10 miliard cestujících, navíc po tuto dobu nedošlo k žádné nehodě, kterou by zapříčinil samotný vlak. Maximální rychlostí pro vlaky sítě Šinkansen je 320 km/h.
Rychlovlaky v Česku? Zatím sci-fi
V České republice jsou přípravy vysokorychlostních úseků pro běžnou přepravu cestujících v přípravách, aktuální maximální rychlostí je 160 km/h, tedy polovina toho, co zvládnou vlaky na trati Šinkansen. Touto rychlostí však vlaky v České republice zvládnou jezdit jen na zhruba 400 km sítě, z celkem více než 9 000 kilometrů celkem. Sousední Německo zvládlo touto rychlostí jezdit už od roku 1933, nyní jsou běžné rychlosti přes 200 km/h. I Německo má však vysokorychlostní železniční síť Intercity-Express (ICE), díky které se můžete přepravovat rychlostí až 330 km/h.
Které země mají rychlovlaky?
Vysokorychlostních železnic je po celém světě samozřejmě více. Například Yüksek Hızlı Tren, což jsou vysokorychlostní železnice v Turecku, známá je rovněž francouzská železnice TGV Duplex, která byla spuštěna již v roce 2011 a rovněž se díky ní můžete přepravit rychlostí vyšší než 300 km/h, podobně jako u japonské konkurence. Ještě zajímavější může pro některé být španělská vysokorychlostní železnice Alta Velocidad Española (AVE), která může dosáhnout rychlosti až 350 km/h. Z Madridu do Barcelony se tak dostanete i za 2,5 hodiny.