Dopad meteoritu odhalil na Marsu kusy ledu

• Modul InSight zaznamenal marsotřesení 24. prosince minulého roku
  • Meteorit dopadem vyhloubil obrovské kusy ledu

Hlavním cílem NASA inSight bylo studovat vnitřní strukturu Marsu, jako je jeho kůra, plášť a jádro. 24. prosince minulého roku modul zaznamenal marsotřesení o síle 4. Důvod takového marsotřesení vědci odhalili až později – dopad meteoritu na povrch Marsu, jeden z největších za dobu, co jej NASA zkoumá. Důležité ovšem je, že meteorit dopadem vyhloubil kusy ledu o velikosti balvanů, a to je podstatný objev pro budoucí mise s astronauty na Mars.

To, že marsotřesení vzniklo kvůli dopadu meteoritu, vědci potvrdili pomocí snímků ze sondy NASA Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která obíhá na oběžné dráze Marsu již od roku 2006. Impaktní kráter o průměru 150 metrů vznikl v místě zvaném Amazonis Planitia a způsobil ho meteorit o velikosti mezi 5 až 12 m. V naší atmosféře by takto malý meteorit shořel, na Marsu je však atmosféra tenčí a po jeho průletu na povrchu vyhloubil díru hlubokou 21 metrů.

NASA uvedla, že šlo o jeden z největších dopadů, který mohli vědci pozorovat. Ačkoliv na Marsu existuje mnoho větších kráterů, vznikly dříve, než byla započata jakákoliv mise na Marsu. „Je to vzrušující okamžik v geologické historii a musíme toho být svědky,“ řekla Ingrid Daubar, která vede skupinu InSight's Impact Science Working Group. Povrchový led bude důležitý pro budoucí astronauty, kteří budou na Mars vysláni. Mohli by jej totiž využít pro zemědělství, jako raketový pohon a samozřejmě jako zdroj pitné vody. A toto je poprvé, co bylo zjištěno, že se pod povrchem led nachází.

Modul NASA InSight přistál na Marsu v listopadu 2018 a od té doby zaznamenal přes 1 300 marsotřesení, několik z nich bylo právě na základě dopadu meteoritů. InSight funguje díky solárním panelům, na které však nepřetržitě dopadá prach a jeho energie se tak neustále snižuje. Před nedávnem byl seismometr InSight na několik týdnů vypnut, aby se modul mohl zcela dobít – nyní je již opět v provozu. Je to ovšem jen dočasné řešení, předpokládá se, že celá mise skončí v rámci několika měsíců.