Hubbleův dalekohled se dívá skrze mlhovinu „klíčovou dírkou“

Fotografie: ESA
  • Mlhovina NGC 1999 se nachází 1 350 světelných let daleko od Země
  • Uprostřed ní je tmavá díra, která se podobá klíčové dírce
  • Jak prázdné místo uprostřed mlhoviny vzniklo, to není jasné

Hubbleův dalekohled pořídil nový snímek reflexní mlhoviny NGC 1999, kde je uprostřed jasně viditelná díra, která nápadně připomíná klíčovou dírku. Mlhovina se nachází asi 1 350 světelných let daleko od Země a je blízko mlhoviny Orion, což je k Zemi nejbližší oblast, kde vznikají hmotné hvězdy. NGC 1999 je osvětlená díky novorozené hvězdě V380 Orions, která je téměř uprostřed a je opravdu rozžhavená. Její povrchová teplota dosahuje přibližně 10 000 stupňů Celsia, což je asi dvojnásobek teploty Slunce.

V galaxiích však často nevidíme takové temné skvrny, o co se tedy jedná? ESA si původně myslela, že je to Bokova globule – malá tmavá mlhovina obsahující hustý kosmický prach a plyn, kde mohou vznikat hvězdy. Další pozorování však přinesla daleko jednodušší odpověď – je to pouze prázdné místo ve vesmíru. Proč a jak ale tato trhlina v mlhovině vznikla, to zůstává otázkou.

Nový snímek byl pořízen za pomoci archivních dat z Hubbleova teleskopu, konkrétně z přístroje Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2). Ten vytvořil většinu snímků při pozorování vesmíru díky jeho (v té době) vynikající kvalitě a rozlišení. Jeho infračervený senzor byl nejdůležitější, jelikož pouze tak mohl Hubbleův dalekohled vidět přes oblaka prachu hvězdy v mlhovinách i za nimi. Nakonec byl v roce 2009 nahrazen WFPC3 a nyní je uložen v muzeu ve Washingtonu DC.

Reflexní mlhovina NGC 1999 byla poprvé Hubbleovým teleskopem zachycena v roce 1999 – krátce poté, co proběhla třetí servisní mise. Objevena byla ale už asi před dvěma stoletími sirem Williame Herschlem a jeho sestrou Caroline. Tyto dávné objevy teď mohou vědci zkoumat a zjišťovat, jak vlastně vznikly. Ačkoliv se může zdát, že Hubbleův vesmírný dalekohled je už zastaralý, není tomu tak. Tím, že se nachází na oběžné dráze Země, byl několikrát servisován a některé díly byly vyměněny za modernější. Nemůže se sice vyrovnat svému nástupci – Webbovu vesmírnému teleskopu, který dokáže detekovat opravdu velmi slabé světlo z hvězd – ale stále přináší nové informace o vesmíru.