Od příštího roku bude možné poslat platbu na cizí účet pouze se znalostí telefonního čísla jeho majitele. Česká bankovní asociace ve spolupráci s Českou národní bankou spolupracují na projektu nové služby tzv. plateb na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby.
Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Banka odesílatele se po zadání platby s registrem spojí a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu, na který poté platbu odešle. Do realizace projektu se zatím přihlásilo devět bank. Příjem plateb na kontakt bude umožněn klientům bank zapojených do této nové služby, kteří se k jejímu využívání přihlásí prostřednictvím své banky a provážou své telefonní číslo s číslem svého účtu.
„Podobné služby již fungují v zahraničí, kde jsme se inspirovali – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku. Předpokládáme, že službu budeme moci spustit od nového roku, pokud testování neodhalí nečekané komplikace a budou připraveny i jednotlivé banky, které se v současné době na projektu podílejí. Začínáme s mobilními čísly, ale do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další možné kontakty pro párování s číslem účtu jako například o emailové adresy,“ uvedl člen bankovní rady ČNB Oldřich Dědek, který dohlíží na sekci řízení rizik a podpory obchodů, jež projekt na straně ČNB řídí.
📶 K zaslání peněz už nebude nutné znát číslo účtu. Od příštího roku postačí telefonní číslo jeho majitele. 📲 @cba_cz a ČNB spolupracují na projektu nové služby tzv. plateb na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi.
— Česká národní banka (@CNB_cz) May 30, 2022
📃 Celá zpráva: https://t.co/BbwSmOIoSG pic.twitter.com/KLQgGpwvf7
Testování funkcí nového systému bude spuštěno v letních měsících letošního roku. Systém bude fungovat díky České národní bance, která povede registr s nahlášenými páry telefonních čísel a čísel účtů. Systém provozovaný centrální bankou tak na základě dotazu ze strany banky plátce zjistí, jestli je telefonní číslo v registru uvedeno, a v kladném případě sdělí tázající se bance odpovídající číslo účtu příjemce.
„Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu často dochází ze strany klientů k chybám, které banky musí následně řešit. V lepším případě chybně zadané číslo účtu neexistuje, což umí systémy bank odhalit. Bohužel se ale stává, že zadáním třeba nesprávného kódu banky peníze dorazí na úplně cizí konto. Od plateb na kontakt si vedle většího pohodlí pro klienty slibujeme méně takových omylů a další urychlení platebního styku,“ řekl Tomáš Hládek, expert ČBA pro platební styk.
Platby na kontakt jsou další významnou inovací v platebním styku z poslední doby. Stále větší oblibu si u klientů českých bank získávají okamžité platby, které se na trhu poprvé objevily v roce 2018 a které v současné době svým klientům nabízí již 12 bank. Peníze se jejich prostřednictvím převedou v režimu 24/7 mezi libovolnými účty za několik vteřin. Odpadá tak prodlení mezi zadáním a připsáním platby na účet. I proto je dnes už každá pátá transakce v režimu okamžité platby.