Nadzvukové komerční lety na obzoru. Zkušební letoun je již připraven

Nadzvukové komerční lety na obzoru. Zkušební letoun je již připraven
Fotografie: Aerion
  • Společnosti již mají prototypy, které chtějí vyzkoušet
  • Inovace by mohly změnit zákaz nadzvukového létání nad pevninou

Od dob létání nadzvukovým letounem Concordu uplynulo již mnoho let. Poslední let proběhl 26. listopadu roku 2003, provoz byl ukončen z důvodu nehody. Nyní společnost Startup Boom Supersonic oznámila, že chce přijít s nástupcem Concordu. Jedná se o poměrně malé letadlo s délkou 21 metrů, zároveň je to však první soukromě postavené nadzvukové letadlo. Jednomístné letadlo dostalo název Baby Boom. Demonstrační letoun má zahájit dlouhý testovací program nad pouští Mojave v Kalifornii a létat rychlostí 1 600 km za hodinu (1,3 Mach). Cílem je ověřit aerodynamický koncept, který poté bude aplikován pro větší měřítko letadla.

Spojení inovativní dynamiky a nižší hmotnosti by také mělo utlumit sonický třesk, což by umožnilo létat v nadzvukovém režimu nad pevninou, což je doposud zakázáno. Od roku 2002 pracuje na tryskáči také společnost Aerion Supersonic. Dosud do vzduchu žádné letadlo společnosti Aerion nevzlétlo, první let však odhadují na rok 2024 a pro cestující by měla být možnost cestovat dostupná od roku 2026. Aerion má již podepsanou smlouvu s výrobcem motorů General Electric.

Jak uvedl dw.com, Aerion nyní staví nové ústředí v Melbourne, právě na tomto místě mají začít v roce 2023 práce na prototypech AS2. Do konce desetiletí chce vytvořit tryskáč AS3, který bude mít kapacitu až 50 cestujících a bude moci doletět maximálně 13 000 km s rychlostí asi 5 000 km za hodinu (4 Mach). Dopravní letadlo by tak konečně dosáhlo nízké hypersonické rychlosti, která začíná rychlostí 5 Mach.


Podle generálního ředitele společnosti Aerion existuje možnost, jak docílit rychlosti Mach 4,5, která by umožnila let z USA do Japonska za dvě hodiny. „Nadzvukový let je výchozím bodem. Abychom skutečně revolucionizovali globální mobilitu, jak ji známe dnes, musíme posunout hranice toho, co je možné,“ uvedl Tom Vice.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze