NASA společně s Boeingem představila experimentální letadlo X-66A

NASA společně s Boeingem představila experimentální letadlo X-66A
Fotografie: NASA
  • Má extra dlouhá a tenká křídla, která jsou stabilizována vzpěrami
  • Nahradit by do budoucna mohlo letadlo s jednou uličkou, které je pro cestování nejpoužívanější
  • Označení X-plane letounu v rámci vývojového programu udělilo letectvo a nyní jej bude Boeing testovat

NASA s Boeingem na začátku tohoto týdne představila nový experimentální letoun, který byl vyroben v rámci projektu NASA Sustainable Flight Demonstrator. Od amerického letectva dostal pojmenování X-66A. Letoun byl navržen speciálně pro to, aby pomohl k nulovým emisím z létání. Mohla by tak vzniknout nová generace letadel s jednou uličkou pro přepravu cestujících. Tento typ letadla je totiž po celém světě nejrozšířenější. Ve spolupráci s NASA tak bude Boeing tento X-plane s extra dlouhými a tenkými křídly, která jsou stabilizována vzpěrami, testovat.

V NASA se naše oči nezaměřují jen na hvězdy, ale také na oblohu. Sustainable Flight Demonstrator staví na předních světových snahách NASA v oblasti letectví a klimatu. X-66A pomůže utvářet budoucnost letectví, novou éru, kde jsou letadla zelenější, čistší a tišší, a vytvoří nové možnosti pro létající veřejnost i americký průmysl,“ uvedl administrátor NASA Bill Nelson v prohlášení. Jedná se o první letadlo, které má USA pomoci k docílení nulových emisí skleníkových plynů, ke kterým se zavázaly.

Abychom dosáhli našeho cíle nulových emisí z letectví do roku 2050, potřebujeme transformativní koncepty letadel, jako jsou ty, které létáme na X-66A. S tímto experimentálním letadlem míříme vysoko, abychom demonstrovali druhy technologií, které šetří energii a snižují emise, které letecký průmysl potřebuje,“ řekl přidružený administrátor ředitelství NASA pro výzkum aeronautických misí Bob Pearce. Označení X-plane uděluje letectvo vývojovým programům, které mají do budoucna za cíl vytvořit experimentální konfiguraci letadel. V drtivé většině se takto tedy označují letadla, která jsou určena k testování technologií, jež později mohou být využity i v jiných modelech.


Jsme neuvěřitelně hrdí na toto označení, protože to znamená, že X-66A bude dalším v dlouhé řadě experimentálních letadel používaných k ověření průlomových konstrukcí, které změnily letectví,“ řekl technologický ředitel Boeingu Todd Citron. X-plane by díky konstrukci, použitých materiálech i aerodynamice mohl mít až o 30 % nižší spotřebu paliva, a tím i produkovat méně emisí než dnešní nejlepší letadla stejné třídy. Letadla s jednou uličkou tvoří téměř polovinu světových emisí z letectví, a tak by nová generace těchto letadel měla na snížení emisí velký vliv.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze