NASA zveřejnila seznam vesmírných objektů, na které se zaměří Webbův teleskop

• Před odhalením prvních plnobarevných snímků uvedla NASA pět objektů, na které se zaměří Webbův dalekohled
  • Cíle vybíral mezinárodní výbor z několika vesmírných agentur

NASA zítra odhalí první plně barevné snímky teleskopu v plném provozu, na které se čekalo přes půl roku od jeho vypuštění do vesmíru. Předtím ale ještě uvedla seznam vesmírných objektů, které bude Webbův teleskop zkoumat jako první. Tyto cíle vybral mezinárodní výbor NASA, ESA, CSA a Space Telescope Science Institute.

• Mlhovina Carina – jedná se o jednu z největších a nejjasnějších mlhovin a nachází se přibližně 7 600 světelných let daleko v jižním souhvězdí Carina. V mlhovině je mnoho hvězd, které jsou několikrát větší než naše Slunce.

• WASP-96b (spektrum) – obří planeta mimo naši Sluneční soustavu je tvořená především z plynu. Od Země je vzdálena 1 150 světelných let a svou hvězdu oběhne za 3,4 dne. Objevena byla v roce 2014 a hmotnost se odhaduje asi na polovinu Jupitera.

• Jižní prstencová mlhovina – planetární mlhovina, která obklopuje umírající hvězdu, má téměř půl světelného roku v průměru a od Země je vzdálena 2 000 světelných let.

• Stephan's Quintet – seskupení pěti galaxií, z nichž čtyři tvoří kompaktní skupinu a neustále se k sobě přibližují. Nachází se v souhvězdí Pegase a jsou vzdáleny 290 milionů světelných let daleko.

• SMACS 0723 – jedná se o oblast masivních kup galaxií, kde se v popředí deformuje prostor, který se poté chová jako čočka a výrazně zesiluje světlo ze vzdálených oblastí za nimi. To poté umožňuje sledovat objekty z raného vesmíru.

Zveřejňování prvních snímků z těchto pozorování bude znamenat pro Webbův teleskop začátek vědeckých operací. Ačkoliv je nyní jasné, co bude teleskop pozorovat, zatím není jasné, co přesně uvidíme. Teleskop má ty nejlepší přístroje pro pozorování vesmíru a již zítra NASA ukáže, jak moc dokáží zaostřit na daný cíl.