Nově objevená exoplaneta slaví Nový rok každých 5 dní

• Planetární systém se od Země nachází 530 světelných let
  • TOI-778b kolem hvězdy krouží ve vzdálenosti 9 milionů kilometrů
  • Jedná se o horkého Jupitera, který je třikrát větší než Jupiter

Pomocí satelitu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) od NASA byla objevena již řada exoplanet a nedávno se k nim přidala další – TOI-778b. Jedná se o takzvaného horkého Jupitera, který je asi třikrát větší než Jupiter a kolem své hvězdy oběhne za pouhých 5 pozemských dní. Exoplaneta se nachází v takové blízkosti své hvězdy, že její povrch je dostatečně rozžhaven na to, aby se z atmosféry odpařovalo železo.

Hvězda se od Země nachází ve vzdálenosti 530 světlených let a TOI-778b kolem ní obíhá ve vzdálenosti pouhých 9 milionů kilometrů. Na vesmírné poměry je to opravdu málo – Merkur obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti asi 46 milionů kilometrů. Hvězda je navíc větší než naše Slunce – asi o 71 % a její hmotnost je o 40 % vyšší. Kromě toho se otáčí rychlostí asi 40 kilometrů za sekundu. Její stáří je odhadováno na 1,95 miliardy let, což je oproti našemu Slunci, které je staré 4,6 miliard let, sotva polovina. Povrchová teplota pak dosahuje dle odhadů kolem 6 500 °C.

Tato exoplaneta byla dle space.com objevena astronomy, kteří prozkoumávali vesmír pomocí TESS. Tento satelit doposud odhalit více jak 6 000 kandidátských exoplanet a zatím jich bylo potvrzeno 282. Exoplanetu tým objevil tak, že zaznamenal pokles světla u hostitelské hvězdy ve chvíli, kdy exoplaneta přecházela přes hvězdu. K potvrzení pak využili několik pozemních dalekohledů, kde změřili i rychlost celého systému exoplanety.

Co jsou horké Jupitery?

Jako horký Jupiter se označuje exoplaneta, která má podobnou/vyšší hmotnost než Jupiter a zároveň obíhá kolem své mateřské hvězdy tak blízko, že je doslova rozžhavena. Tyto exoplanety jsou neobyvatelné jednak z důvodu vysokých teplot, ale i proto, že jsou plynné. Díky jejich častému oběhu kolem hvězdy, se dobře detekují a pozorují. Tyto planety jsou ve většině případů slapově uzamčeny, což znamená, že jednou stranou jsou neustále natočeny ke hvězdě a druhou od ní. Někteří tito plynní obři se neustále ke své hvězdě přibližují, až v ní zaniknou.