Vědci 40 let studovali měnící se teploty na Jupiteru. Co zjistili?

Fotografie: ESO/LN Fletcher
  • Studie byla prováděna za pomoci kosmické lodi a pozemních dalekohledů
  • Světlejší pruhy znamenají nižší teplotu, tmavší naopak vyšší
  • Cílem studie je možnost předpovědět na Jupiteru počasí

Vědci po 40 letech dokončili nejdelší studii, která sledovala teploty v horní atmosféře Jupiteru. V této vrstvě se tvoří Jupiterovi charakteristická barevná pruhovaná oblaka. Studie, která probíhala pomocí dat z kosmické lodi NASA i pozemních dalekohledů, našla zvláštní vzorce toho, jak se teploty jednotlivých Jupiterových pásů v průběhu času mění. Vědci jsou tak zase o krok blíže pochopit, co ovlivňuje počasí na největší planetě naší Sluneční soustavy.

Troposféra Jupitera je podobná té na Zemi – tvoří se v ní mraky a vznikají bouře. Aby však vědci pochopili toto počasí, museli studovat vítr, tlak, vlhkost i teplotu. V 70. letech minulého století proběhly mise Pioneer 10 a 11, které přinesly informace, že v místech s nižšími teplotami jsou pruhy Jupiteru světlejší a teplejší místa jsou naopak tmavší. Nebylo však možné zjistit, zda se tyto teploty v dlouhodobém horizontu mění. Vědci tak sbírali pomocí infračervených snímků informace o teplotách na povrchu Jupiteru v pravidelných intervalech během jeho tří oběhů kolem Slunce, přičemž podle NASA jeden trvá 12 pozemských let.

Bylo zjištěno, že teploty na Jupiteru stoupají i klesají v určitých časových intervalech, která však nejsou nijak vázána ročním obdobím jako u nás. Země zažívá roční období díky jejímu sklonu, který je 23,5 stupně, ale Jupiter má sklon pouze 3 stupně, roční období se tak téměř nemění. Studie také zjistila, že stoupání teploty na severní polokouli způsobilo klesání teploty na jižní.

O něco blíže k předpovědi počasí na Jupiteru

Nyní jsme vyřešili jednu část hádanky, a to, že atmosféra ukazuje tyto přírodní cykly. Abychom pochopili, co řídí tyto vzorce a proč k nim dochází v těchto konkrétních časových horizontech, musíme zkoumat jak nad, tak pod oblačnými vrstvami,“ řekl spoluautor Leigh Fletcher. Studie byla započata v roce 1978 a vědci několikrát ročně navštěvovali observatoře po celém světě, aby mohli shromažďovat informace o teplotách. Cílem této studie je, aby vědci byli nakonec schopni předpovídat počasí na Jupiteru. „Měření těchto teplotních změn a period v průběhu času je krokem ke konečné předpovědi počasí pro Jupiter,“ řekl Fletcher.