Mezinárodní vesmírná stanice je tím největším objektem postaveným lidmi ve vesmíru a jedná se prakticky o synonymum pro pobyt ve vesmíru, který slouží k řadě experimentů. Všechno však má svůj konec, respektive plánovanou životnost, která v případě ISS končí společně s tímto desetiletím. Jiné objekty se ponechají na oběžné dráze, odkud časem samovolně klesnou do atmosféry, kde shoří. U tak velkého objektu je ale potřeba zvolit jiný přístup.
NASA proto vybrala společnost SpaceX, aby vyvinula kosmickou loď, která v roce 2030 odstraní z oběžné dráhy Mezinárodní vesmírnou stanici. Celkový výše zakázky může dosáhnout až 843 milionů dolarů, tedy asi 20 miliard korun.
O americké deorbitální lodi, jak NASA plavidlo nazývá, bylo zatím zveřejněno jen málo podrobností. NASA však upřesnila, že se bude lišit od kapsle Dragon společnosti SpaceX, která dopravuje náklad a posádku na stanici, a dalších vozidel, která pro agenturu vykonávají služby. Na rozdíl od těchto vozidel, která staví a provozuje společnost SpaceX, NASA převezme po dokončení vývoje americkou deorbitální loď do svého vlastnictví a bude ji provozovat po celou dobu její mise.
We have selected @SpaceX to develop and deliver the U.S. Deorbit Vehicle and prepare for a safe and responsible deorbit of the @Space_Station after the end of its operational life in 2030. Learn more: https://t.co/ogAhEazBpt pic.twitter.com/5pyBPfobkp
— NASA (@NASA) June 26, 2024
I zde se počíná s plánem, že ISS skončí společně s novým plavidlem v atmosféře. Bude však potřeba takový výkon, který spolehlivě zajistí, že trosky stanice dopadnou mimo obydlené oblasti.
NASA a její partneři zvažovali, že k provedení deorbitálního manévru použijí ruskou kosmickou loď Progress společnosti Roscosmos, ale studie ukázaly, že pro manévr je zapotřebí nová kosmická loď. Za bezpečný zánik stanice je odpovědných pět kosmických agentur, které na ISS působí: NASA, Kanadská kosmická agentura, Evropská kosmická agentura, Japonská agentura pro letecký a kosmický výzkum a státní kosmická korporace Roskosmos.