Oteplování planety může způsobit, že letadla nebudou moci vzlétnout

Oteplování planety může způsobit, že letadla nebudou moci vzlétnout
Fotografie: unsplash.com
  • Vyšší teploty znamenají pro letadla horší podmínky pro vzlétnutí
  • Při vyšších teplotách potřebuje letadlo delší ranvej pro nabrání potřebné rychlosti
  • Nejjednodušším řešením je létat mimo nejteplejší části dne, případně prodloužit ranvej

Venkovní teplota ovlivňuje vzlet letadel a jak se naše planeta postupně otepluje, vznikají u některých z nich potíže se vzlétnutím. „Základním problémem, kterému čelí každé letadlo při startu, je to, že letadla jsou prostě velmi těžká a gravitace je chce udržet na zemi. Aby překonala gravitaci, potřebují vytvořit vztlak, což je atmosféra, která tlačí letadlo nahoru,“ řekl Paul Williams, profesor atmosférické vědy. A důležitý faktorem pro zdvih letadla je teplota vzduchu.

Každé 3 °C znamenají pro letadlo o 1 % nižší vztlak, a to je důvod, proč vysoké teploty ztěžují vzlet letadel. Podle Williamse se tak může stát, že v extrémních podmínkách nebude možné vzlétnout vůbec. Problém se týká zvláště letišť ve vysokých nadmořských výškách. Zde je vzduch přirozeně řidší a pokud je navíc přistávací dráha kratší, má letadlo menší čas ke zrychlení. Pokud letadlu při 20 °C stačí přistávací dráha o délce 2 km, při 40 °C by dráha musela mít o půl kilometru více.


Williams a jeho tým zkoumali data z 10 řeckých letišť, která se vyznačovala vysokými teplotami. Jejich průměrná teplota se od 70. let minulého století každé desetiletí zvedla o 0,75 °C. „Zjistili jsme také pokles protivětru podél dráhy o 2,3 uzlu za desetiletí,“ uvedl Williams. Protivítr je přitom pro vzlet letadel taktéž velmi důležitý, jelikož letadla proti větru vždy vzlétají. Tým všechna data použil pro různé typy letadel, aby zjistil, jak teploty ovlivňují jejich vzlet.

Zjistili jsme, že maximální vzletová hmotnost byla každý rok snížena o 127 kilogramů – to je zhruba ekvivalentní hmotnosti jednoho cestujícího plus kufr, což znamená, že každý rok lze přepravit o jednoho pasažéra méně,“ uvedl Williams k nejčastěji používanému typu letadla Airbusu A320. Podle cnn.com například letiště London City, které má ranvej 1,5 km dlouhou, v roce 2018 během vlny veder nechalo z letadla vystoupit celkem 20 pasažérů, aby mohlo letadlo vzlétnout. A v roce 2017 na letišti Sky Harbor ve Phoenixu bylo zrušeno několik letů, protože teplota tam dosahovala 48,8 °C. Nejjednodušším řešením se zatím zdá plánovat lety na časy, které jsou mimo nejteplejší část dne. Další možností je prodloužit ranveje, což ale není možné na všech letištích.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze