V rámci aktuálního pilotního projektu společnost Škoda Auto testuje biologicky rozložitelné fólie pro balení dílů automobilů před expedicí do závodu v indické Púně, o čemž informuje v tiskové zprávě. Tyto fólie chrání díly stejně účinně jako běžné fólie z umělé hmoty. Významný rozdíl spočívá v tom, že se po použití dají zkompostovat a po třech až šesti měsících se v logistickém parku v Púně uplatňují jako pomocná půdní látka. Tento obalový koncept využívají zaměstnanci CKD centra v mateřském závodě společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, automobilka tím měsíčně ušetří přibližně 500 kilogramů běžných plastových fólií.
David Strnad, vedoucí logistiky značky ve Škoda Auto, zdůrazňuje: „Ve společnosti Škoda Auto se komplexně zabýváme průběžnou optimalizací naší ekologické stopy. Za tímto účelem systematicky povzbuzujeme své zaměstnance, aby rozvíjeli a realizovali inovativní koncepty. Konkrétním příkladem výše uvedeného jsou kompostovatelné obaly pro dodávky našich dílů do Indie. Společně s našimi kolegy ve výrobním závodě v Púně v současnosti úspěšně testujeme fólie na bázi kukuřičného škrobu. Tímto způsobem se nám podařilo snížit množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do Púny o polovinu, přičemž poskytují dílům stejnou účinnost ochrany.“
Za účelem efektivního snížení potřeby obalové fólie pro komponenty před expedicí do indické Púny hledal útvar logistiky Škoda Auto cíleně biologicky rozložitelné náhrady. V CKD centru v Mladé Boleslavi následně otestovali kompostovatelnou fólii. U několika zkušebních zásilek se kontrolovalo, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality po doručení dodávky do Púny neprokázala u komponentů jakékoliv poškození nebo stopy koroze. Aby bylo možné ověřit, zda se obaly dají kompostovat podle plánu, postavili zaměstnanci logistiky v závodě kompostéry z recyklovaného materiálu. Kromě fólií je naplnili i dalšími bioodpady a již po šesti měsících se fólie z velké části biologicky rozložily. Škoda Auto nyní testuje, zda je inovativní fólie vhodná pro použití v praxi ve větším měřítku. V červenci 2020 byl za tímto účelem spuštěn příslušný pilotní projekt, který prozatím poběží až do června 2021.
Zkompostované obaly se budou v Púně používat mimo jiné jako organické hnojivo pro stromy v logistickém parku. Od března 2019 mají zaměstnanci z oblasti logistiky i návštěvníci možnost zasadit před branami závodu strom a přetvářet tak bývalé rumiště do podoby parku.
Environmentální strategie Škoda Auto
Pro zvyšování udržitelného rozvoje ve výrobě a důsledné snižování ekologické stopy navíc závod sleduje realizaci celé řady dalších projektů. Společnost Škoda Auto Volkswagen India Private Limited se tak v prosinci 2019 přihlásila k odpovědnosti za ekologicky udržitelnou budoucnost tím, že uvedla rovněž v závodě v Púně do provozu jednu z největších střešních solárních elektráren v Indii. Prostřednictvím zařízení skládajícího se z 25 770 fotovoltaických modulů je možné pokrýt roční potřebu elektřiny tohoto závodu až z 15 procent. Snížení emisí CO2 v důsledku výroby automobilů v závodě tak ročně dosahuje hodnoty více než 9 000 tun.