Chutná jako rajče, vypadá jako rajče, ale přesto je na něm něco jinak – je fialové. Americké ministerstvo zemědělství (USDA) schválilo od příštího roku prodej nových geneticky modifikovaných fialových rajčat. Tento druh rajčat přináší kromě delší trvanlivosti i další výhody, zejména ty zdravotní.
Fialová rajčata vyvinul tým vědců včetně britské biochemičky Cathie Martin, která je profesorkou na University of East Anglia a vedoucí projektu v John Innes Center v anglickém Norwich. Cathie Martin pracovala na produkci pigmentu více než 20 let. „Chtěla jsem pracovat na projektech, díky kterým bychom mohli zjistit, zda má tato konkrétní skupina pigmentů přínos pro zdraví,“ uvedla v rozhovoru pro cnn.com. Pigmenty, které biochemičku zaujaly, se nazývají antokyany. Právě ty dodávají fialovou barvu borůvkám, ostružinám a lilkům.
USDA approves genetically-modified purple tomato #NBTintheNews https://t.co/Eaai5FAQTy
— Nature Biotechnology (@NatureBiotech) September 19, 2022
Rozhodla se proto zvýšit antioxidační kapacitu rajčat pomocí těchto antokyanů a poté je porovnat s obyčejnými rajčaty. Díky tomu pak snadno zjistí, zda jsou antokyany spojeny s konkrétními přínosy pro lidské zdraví. První výsledky výzkumu publikovali vědci již v roce 2008 v časopise Nature Biotechnology. Výsledky byly podle Martin ohromující. Myši, které byly náchylné k rakovině a začaly jíst fialová rajčata, žily podle studie o 30 % déle než ty, které jedly normální rajčata. Podle vědců existuje mnoho směrů, ve kterých mohou mít tato rajčata zdravotní přínosy. „Pravděpodobně je zapojeno více mechanismů. Například mají antioxidační kapacitu, ale mohou ovlivnit i mikrobiomy, takže pomáhají k lepšímu trávení,“ uvedla Cathie Martin.
V roce 2013 vědci vydali další studii, která popisuje, že fialová rajčata mají dvakrát delší trvanlivost než červená rajčata. Cathie Martin založila společnost Norfolk Plant Sciences, aby mohla fialová rajčata uvést na trh. Nyní budou mít lidé v Americe při nákupu rajčat možnost výběru. Na začátku příštího roku se fialová rajčata začnou prodávat na vybraných místech, aby společnost zjistila, kde bude o toto zboží největší zájem.