Vatikánský astronom objevil v naší sluneční soustavě nové těleso

Fotografie: unsplash.com
  • Transneptunické těleso bylo poprvé zahlédnuto 3. prosince minulého roku a dostalo název 2021 XD7
  • Kolem Slunce oběhne za 286 pozemských let a je menší než Pluto

Astronom z vatikánské observatoře našel nové těleso v naší sluneční soustavě. Jedná se o takzvané transneptunické těleso (TNO), což znamená, že se pohybuje až za drahou planety Neptun. TNO dostalo označení 2021 XD7. Poprvé jej zahlédl Richard Boyle 3. prosince minulého roku.

2021 XD7 trvá 286 pozemských let, než oběhne kolem Slunce a i ve chvíli, kdy se na oběžné dráze nachází nejblíže Slunci, je od něj stále 30krát dále než naše Země, píše independent.co.uk. Vzhledem k tomu, jak daleko se těleso nachází, se o něm ví jen velmi málo. Astronomové si jsou pouze téměř jistí, že je menší než Pluto.

Průzkum transneptunických těles by mohl vědcům pomoci najít tzv. „devátou planetu“. Jedná se o teorii, kdy se astronomové domnívají, že kolem Slunce obíhá devět planet, ale tato hypotetická devátá planeta zatím nebyla objevena. Teorie byla poprvé představena v roce 2015. Dříve bylo za devátou planetu v naší sluneční soustavě považováno Pluto, které bylo objeveno v roce 1930. To však bylo v roce 2006 předefinováno na trpasličí planetu.