Ve vzorcích z asteroidu Ryugu byly nalezeny organické molekuly

Fotografie: JAXA
  • Mise Hayabusa2 byla první, která dovezla vzorky asteroidu na Zemi
  • Ve vzorcích byl objeven uracil, který je jedním ze stavebních kamenů RNA
  • Studie tak podporuje teorii, že stavební kameny života se na Zemi dostaly dopady asteroidů

Ryugu je blízkozemní asteroid, který má v průměru přibližně 900 metrů. A právě k tomuto asteroidu se vydala japonská kosmická loď Hayabusa2, aby z něj odebrala vzorky a jako první kosmická loď přivezla vzorky z asteroidu na Zemi pro bližší zkoumání. Na konci roku 2020 přivezla celkem 5,4 g materiálu, který byl pro vědce velkým překvapením.

Analýza vzorků ukázala, že asteroid obsahuje jeden z nejprimitivnějších materiálů, který kdy vědci studovali, pocházející z doby pouhých 5 milionů let po vzniku naší Sluneční soustavy. Vzorky jsou také bohaté na organické molekuly, což podporuje hypotézu, že organický materiál z vesmíru přispěl k životu na Zemi.

Organické molekuly jsou stavební kameny pro veškeré známé formy života na naší planetě a skládají se ze sloučenin uhlíku v kombinaci s vodíkem, kyslíkem, dusíkem, sírou a dalšími atomy. Mohou být ale také vyrobeny chemickými reakcemi, což naznačuje, že by některé takové reakce mohly vytvářet v asteroidech složky života.

Největším objevem byl podle space.com uracil, který je jedním ze stavebních kamenů RNA. Ve větší hloubce byla jeho koncentrace vyšší než na jeho povrchu, což nejspíše ovlivňuje kosmické záření a ultrafialové světlo, které jeho koncentraci směrem k povrchu asteroidu snižuje. Dále byl objeven vitamin B3, který je důležitý pro metabolismus v buňkách.

Vědci již dříve našli nukleobáze a vitamíny v určitých meteoritech bohatých na uhlík, ale vždy existovala otázka v podobě kontaminace vystavením zemskému prostředí. Vzhledem k tomu, že sonda Hayabusa2 odebrala dva vzorky přímo z asteroidu Ryugu a dopravila je na Zemi v uzavřených kapslích, lze kontaminaci vyloučit,“ uvedl hlavní autor studie zveřejněné na nature.com Yasuhiro Oba. Díky nalezení těchto molekul ve vzorcích asteroidu, jsou si vědci stále jistější teorií, že stavební kameny života pocházejí z vesmíru a na Zemi se dostaly před miliardami let, kdy se naše planeta teprve vytvářela a byla neustále bombardována asteroidy, jako je Ryugu.