Mezi Marsem a Jupiterem byly nalezeny asteroidy bohaté na vodu

• Vědci předpokládají, že se takto na Zemi dostala voda
  • Vznikly nejspíše na okraji Sluneční soustavy a postupně se dostaly mezi Mars a Jupiter
  • Vědci je pozorovali pomocí infračerveného dalekohledu na Havaji

Kde se na Zemi vzala voda? Odpověď stále není jednoznačná, několik předpokladů však vědci mají. Když naše planeta před 4,5 miliardami let vznikala, vytvořila se i atmosféra, ze které padal déšť a vznikly první oceány vody. Dostala se sem však i jinou cestou, a to z ledových komet a asteroidů, které na Zemi v raném stádiu dopadaly.

Právě asteroidy, které jsou bohaté na vodu, nyní nalezli vědci, vznikla tak nová třída asteroidů. Tyto planetesimály, jak se říká vesmírným tělesům, o kterých se předpokládá, že se podílely na vzniku Sluneční soustavy, se nacházejí v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem.

Podobají se planetce Ceres

Podobně jako trpasličí planeta Ceres, která je na stejném místě, jsou tyto asteroidy bohaté na vodu. „Naše výpočetní modely ukazují, že tyto asteroidy musely dorazit do hlavního pásu asteroidů složitými dynamickými procesy, krátce po svém vzniku ve vnějších oblastech Sluneční soustavy,uvedl pro Německé středisko pro letectví a kosmonautiku geolog Wladimir Neumann, který se na studii podílel.

Planetka Ceres je se svým průměrem 900 km největším objektem v hlavním pásu asteroidů, nachází se zde však mnoho dalších menších planetesimálů, ze kterých před miliardami let vznikaly planety. A právě tyto malé objekty nejspíše na Zemi přinesly vodu.

Asteroidy vědci pozorovali pomocí infračerveného dalekohledu na observatoři Mauna Kea na Havaji, který dokáže detekovat asteroidy o průměru přibližně 100 km. Infračervené spektrum poskytuje informace o jejich chemickém a mineralogickém složení. Objevené asteroidy mají na povrchu minerály, které vznikají po kontaktu s vodou. Ceres byla v roce 2006 označena za trpasličí planetu, jelikož je největším objektem obíhajícím mezi Marsem a Jupiterem. Bylo také zjištěno, že pod jejím povrchem musí být velké množství ledu.

Asteroidy, které mají podobné vlastnosti jako Ceres, naznačují, že původně vznikly na okraji Sluneční soustavy, až za oběžnou dráhou Pluta. Gravitační poruchy způsobené velkými planetami během raných fází Sluneční soustavy však způsobily, že asteroidy bohaté na vodu změnily svoji trajektorii. „Tato studie ukazuje, že mnoho z největších objektů v hlavním pásu asteroidů může mít společný původ s trpasličí planetou Ceres,“ řekl Jürgen Oberst, vedoucí katedry planetární geodézie na Technické univerzitě v Berlíně.