Vědci poprvé objevili molekuly vody na povrchu asteroidu

Fotografie: NASA/Carla Thomas/SwRI
  • Objev se podařil díky již vysloužilému letadlu NASA, které bylo vybaveno teleskopem SOFIA
  • Vědci potvrdili molekuly vody na dvou ze čtyř pozorovaných asteroidů
  • Pro další výzkum používájí teleskop Jamese Webba

Vědcům se poprvé podařilo detekovat molekuly vody na povrchu asteroidu za pomoci dnes již vysloužilého letadla NASA, které bylo vybaveno teleskopem SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Společně s NASA jej provozovala i Německá vesmírná agentura. Vědci prozkoumali celkem čtyři asteroidy, které byly bohaté na křemičitany.

Asteroidy jsou zbytky z procesu tvorby planet, takže jejich složení se liší v závislosti na tom, kde ve sluneční mlhovině vznikly. Obzvláště zajímavá je distribuce vody na asteroidech, protože to může vrhnout světlo na to, jak byla voda dodána na Zemi,uvedla hlavní autorka článku Dr. Anicia Arredondo. U Slunce jsou většinou asteroidy bez vody, dále se ale objevují s ledem. To, kde se jaké vesmírné kameny nacházejí, pomůže s pochopením toho, jak se voda distribuovala v naší Sluneční soustavě a může se tak hledat i život mimo naši soustavu.

SOFIA již dříve detekovala molekuly vody v jednom z největších kráterů na jižní polokouli Měsíce. Dřívější pozorování sice detekovala určitou formu vodíku, ale nedokázala jej rozlišit mezi vodou a podobně chemicky složeným hydroxylem. Vědci tak využili její data k hledání vody i na jiných vesmírných tělesech. „Na asteroidech Iris a Massalia jsme detekovali rys, který je jednoznačně připisován molekulární vodě. Náš výzkum jsme založili na úspěchu týmu, který našel molekulární vodu na sluncem zalitém povrchu Měsíce,“ uvedla Arredondo.

Na dalších dvou pozorovaných asteroidech (Parthenope a Melpomene) nebylo možné jednoznačně definovat, zda se na nich molekuly vody nacházejí, jelikož přístroj není až tak citlivý na detekci. Vědci však pro další informace využívají teleskop Jamese Webba od NASA, který má přesnou optiku a pozoruje vesmír v infračerveném světle. Vyselektovali také dalších 30 objektů, u kterých budou i nadále hledat vodu.