Analýza vzorku asteroidu Bennu odhalila organické sloučeniny

Fotografie: NASA/Erika Blumenfeld, Joseph Aebersold
  • Prach ze vzorku se bohatý na uhlík a dusík
  • Vědci také objevili fosforečnan hořečnato-sodnatý a fosfáty rozpustné ve vodě
  • Vzorky naznačují, že Bennu pochází z primitivního oceánského světa

V září minulého roku se na Zemi dostal vzorek asteroidu Bennu, o kterém jsou vědci přesvědčeni, že pochází z dob, kdy naše Sluneční soustava teprve vznikala. NASA shromáždila celkem 121,6 gramu materiálu, který poskytne vědcům po celém světě. A první analýza, která byla nyní zveřejněna v Meteoritics & Planetary Science, ukázala, že vzorky obsahují organické sloučeniny, jež jsou nezbytné pro vznik života.

Tým pro analýzu vzorků OSIRIS-REx zjistil, že Bennu obsahuje původní složky, které vytvořily naši Sluneční soustavu. Prach asteroidu je bohatý na uhlík a dusík a také organické sloučeniny, které jsou všechny nezbytné pro život, jak jej známe,“ uvedla NASA. Pro vědce bylo překvapením, že vzorek také obsahuje fosforečnan hořečnato-sodný, jelikož ten nebyl při dálkovém průzkumu detekován. Jeho přítomnost tak naznačuje, že Bennu může původně pocházet z primitivního oceánského světa, ze kterého se oddělil.

Zkoumaný vzorek obsahuje jílové minerály, které se nacházejí i na Zemi v místech, kde se setkává zemská kůra s vodou. Dalším zajímavým objevem byla přítomnost fosfátů rozpustných ve vodě. Ty jsou součástí biochemie pro veškerý život na Zemi. Podobný fosfát byl již nalezen v asteroidu Ryugu, jehož vzorky dovezla na Zemi JAXA, ale nevynikal takovou čistotou.

Přítomnost a stav fosfátů spolu s dalšími prvky a sloučeninami na Bennu naznačuje vodnou minulost asteroidu,“ uvedl spoluautor článku Dante Lauretta. Pro toto tvrzení však bude potřeba více zkoumání. Aktuálně vzorky asteroidu zkoumají desítky dalších laboratoří jen v USA a v následujících měsících by je měli dostat vědci po celém světě. Očekává se tak, že v následujících letech přibydou další analýzy z Bennu.