Vědci pomocí Webba pozorovali Titan – měsíc Saturnu

• Na Titanu najdeme řeky, jezera a moře plná tekutého metanu a etanu
  • Pomocí teleskopu mohli vědci nahlédnout do jeho husté atmosféry
  • Studium atmosféry na Titanu bude pokračovat i v příštím roce

Saturn je naší druhou největší planetou ve Sluneční soustavě a v pořadí od Slunce je šestý. Patří mezi plynné obry a jeho objem je téměř 800krát větší než Země. Saturn má prstence, které můžete pozorovat i malým dalekohledem ze Země, a kolem něj obíhá neuvěřitelné množství měsíců – 83. 53 z nich bylo pojmenováno a dalších 30 má pouze provizorní pojmenování. Největším jeho měsícem je Titan – je větší než Merkur a pro vědce je velmi zajímavý, jelikož je tak trochu podobný Zemi.

Jediné místo kromě Země, kde najdete řeky

Titan má jako jediný měsíc ve Sluneční soustavě hustou atmosféru a nachází se na něm řeky, jezera a moře, což kromě Země zatím nebylo nikde jinde potvrzeno. Nepředstavujte si však řeky jako u nás, na Titanu je průměrná teplota -180 °C a není zde tedy kapalná voda, ale tekutina z uhlovodíků, jako je metan a etan. Jeho hustá atmosféra zakrývající povrch navíc nedovoluje příliš detailní pozorování.

Vědci tak museli roky čekat, než pomocí teleskopu Jamese Webba a infračerveného vidění mohli studovat jeho atmosféru, včetně jejího složení, a také mohli nahlédnout skrz opar a studovat albedo, což je poměr odraženého elektromagnetického záření ku množství dopadajícího záření. Díky tomu lze pozorovat světlé a tmavé skvrny na povrchu Titanu.

Webbova kamera Near-Infrared Camera (NIRCam) odhalila, že skvrna na severní polokouli Titanu je vlastně mrak, který se vytvoří díky zahřívání povrchu od Slunce. Aby vědci zjistili, zda se mraky pohybují, nebo mění var, zaměřili na něj o několik dní později dalekohled z observatoře na Havaji. „Když jsme se o dva dny později dívali na Titan, měli jsme obavy, že mraky zmizí, ale k naší radosti byly mraky na stejných pozicích a vypadaly, jako by změnily tvar,“ řekl astronom Imke de Pater.

Titan je jediným měsícem ve Sluneční soustavě s hustou atmosférou.

Studie ještě není dle NASA dokončena – teleskop nasbíral další data, která stále odborníci analyzují a měla by jim přinést informace o složení spodní atmosféry i povrchu Titanu. Další pozorování je pak naplánováno na rok 2023, kdy by přístroj Mid-Ifrared Instrument (MIRI) měl poskytnout další informace o plynech v atmosféře a i odhalit to, proč je Titan jediným měsícem ve Sluneční soustavě s tak hustou atmosférou.