Výpočty českých astronomů vedly k nalezení vzácných meteoritů v Německu

Fotografie: unsplash.com
  • Planetku objevil 21. ledna maďarský astronom Krisztián Sárneczky
  • Do zemské atmosféry vstoupila ještě tentýž den západně od Berlína
  • Po nalezení meteoritů bylo potvrzeno, že se jedná o vzácný typ aubtirů, který je tvořen převážně z enstatitu

Astronomický ústav ČR oznámil, že díky Oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu ČR byly nalezeny úlomky planetky 2024 BX1, která na konci ledna rozzářila oblohu, když prolétala atmosféru. Asteroid jako první objevil maďarský astronom Krisztián Sárneczky 21. ledna v observatoři Piszkéstető. Další pozorování odhalila, že asteroid ještě v ten samý den vstoupí do zemské atmosféry západně od Berlína.

Velikost této planetky byla odhadnuta na jeden metr. Tato velikost je tak malá, že při průletu atmosférou většinou shoří v atmosféře, případně malé úlomky dopadnou na zem. A právě to se stalo i v tomto případě. Hledat místo dopadu vesmírných kamenů je ale velmi obtížné. Musejí se zkombinovat data o planetce ve chvíli, kdy se ještě nachází ve vesmíru a o jejím směru při průletu atmosférou. Doposud se něco takového podařilo jen třikrát.

V tomto případě ale bolid prolétl v dosahu Evropské bolidové sítě, jejíž centrum je v Astronomickém ústavu AV ČR v Ondřejově, a navíc se tak stalo při jasném počasí. „Pro přesné určení dráhy bolidu v atmosféře a původní dráhy ve Sluneční soustavě jsme použili celkem 16 optických záznamů (10 fotografických a 6 videozáznamů), z nichž 14 bylo z této naší bolidové sítě a 2 videozáznamy byly z německé části sítě AllSky7 (hlavní koordinátor Mike Hankey, American Meteor Society). Pro určení vlastností planetky jsme navíc použili 3 radiometrické a 3 spektrální záznamy výhradně ze sítě EN,“ uvedl Pavel Suchan v tiskové zprávě Astronomického ústavu.

Jen 24 hodin poté, co bolid prolétl atmosférou, byla zveřejněna informace o tom, kde by se měly meteority nacházet, a to včetně jejich hmotnosti. Hledací týmy se tak vydaly k obci Ribbeck. Při pozorování bolidu vyšlo také najevo, že byl menší, než se původně očekávalo. Rozdíl vědci přisuzovali tomu, že jde nejspíše o meteor z materiálu, který vysoce odráží světlo – pravděpodobně minerál enstatit.

První úlomek byl nalezen již 25. ledna polským týmem a v následujících dnech zaznamenal úspěch i berlínský vědecký tým, který dohromady nasbíral více jak 20 malých meteoritů. Další kousky pak nahlásili jednotlivci, kteří se do oblasti sjeli. Na základě nasbíraných meteoritů 5. února berlínský tým uvedl, že se jedná o typ takzvaných aubritů. Toto zpřesnění tak potvrdilo předchozí domněnku, že jsou meteority tvořeny převážně z enstatitu.