Webbův teleskop udělal snímek nejvzdálenější hvězdy, která byla kdy spatřena

7
Webbův teleskop udělal snímek nejvzdálenější hvězdy, která byla kdy spatřena
  • Earendel již dříve pozoroval Hubbleův vesmírný teleskop
  • Hvězdu je možné pozorovat díky rudému posuvu i gravitační čočce
  • Další pozorování by mělo odhalit, z čeho je hvězda tvořena

Dalekohled Jamese Webba nedávno pořídil snímek nejvzdálenější jednotlivé hvězdy, která byla kdy spatřena. Hvězda pojmenovaná Earendel (Jitřenka) ale neznamená nový objev, první ji totiž letos v březnu uviděl Hubbleův vesmírný dalekohled.

Hvězda je vzdálena téměř 28 miliard světelných let. Na takovou vzdálenost vědci pozorují většinou pouze galaxie, ale Earendel mohou podle newscientist.com vidět díky rudému posuvu. Ten světlo ze vzdálených objektů natahuje/posouvá do delších vlnových délek a díky takzvané gravitační čočce, která způsobuje zvětšení galaxie Sunrice Arc, ve které se hvězda nachází, je možné ji vidět i na takovou vzdálenost.

Earendel můžeme vidět, protože je dokonale zarovnána s kupou galaxií, aby poskytovala maximální možné zvětšení. Takto zvětšenou hvězdu ještě nikdo neviděl, nemluvě o galaxii,“ řekl Dan Coe ze Space Telescope Science Institute v Marylandu. Hvězdu nyní vědci pozorují tak, jak vypadala asi 900 milionů let po velkém třesku. Coeův tým plánuje další pozorování na prosinec a pokusí se zjistit, z čeho je Earendel tvořena. „Toto je vzácná příležitost zjistit, zda těžké prvky byly v této hvězdě před 13 miliardami let,“ řekl Coe.

Michal BURDA
Ahoj. Mám dotaz. Když je stáří vesmíru cca 13,7mld let, jak je možné, že světlo z té hvězdy k nám putuje 28mld let?
Dík za vysvětlení.
Michal
Miroslav Volek
Dík panu Burdovi. Také mi to přijde nějaké divné. Navíc Velký třesk před 13,7 miliardami let je
zřejmě pouze dohad, který nelze nijak věrohodně prokázat.
Kamil Kroča