Hubbleův dalekohled objevil doposud nejvzdálenější hvězdu

• Teleskop objevil hvězdu, která vznikla během první miliardy let po velkém třesku
  • Hvězda je od Země tak daleko, že její světlo k nám putovalo 12,9 miliard let
  • Hvězda dostala název Earendel, což znamená v překladu Jitřenka
  • V budoucnu bude hvězdu pozorovat i teleskop Jamese Webba

Hubbleův teleskop objevuje vesmír již od roku 1990, kdy byl vypuštěn. Nyní objevil světlo hvězdy, která existovala během první miliardy let po zrození vesmíru při velkém třesku. Jedná se o nejvzdálenější jednotlivou hvězdu, která byla kdy spatřena.

Od předchozího rekordního nálezu hvězdy se tento objev posunul ještě o několik miliard let zpět. Dle NASA Hubbleův teleskop detekoval v roce 2018 hvězdu, která existovala v době, kdy byl vesmír starý asi 4 miliardy let. Pokud bychom čas převedli na procenta, odpovídalo by to 30 % aktuálního stáří vesmíru.

Nově objevená hvězda je tak daleko, že jejímu světlu trvalo 12,9 miliard let, než dorazilo k Zemi. Objekty, které byly dříve pozorovány v takové vzdálenosti, byly spíše shluky hvězd z raných galaxií. „Zpočátku jsme tomu skoro nevěřili, byla mnohem dál než předchozí nejvzdálenější hvězda s nejvyšším rudým posuvem,“ řekl astronom Brian Welch z Johns Hopkins University v Baltimoru. Označení rudý posuv vědci používají pro rozpínání vesmíru, kdy se světlo ze vzdálených objektů natahuje, případně posouvá do delších vlnových délek, směrem k červené ze spektra barev.

Normálně v těchto vzdálenostech vypadají celé galaxie jako malé šmouhy se světlem milionů hvězd, které se mísí,“ řekl Welch. Po podrobném prostudování galaxie Welch zjistil, že jeden z útvarů je zvětšená hvězda, kterou nazval Earendel (v překladu Jitřenka). „Earendel existovala tak dávno, že možná nebyla ze stejných materiálů jako hvězdy kolem nás dnes,“ dodal Welch.

Výzkumný tým odhaduje, že je hvězda nejméně 50krát větší než naše Slunce a milionkrát jasnější. Do budoucna se očekává, že ji bude sledovat teleskop Jamese Webba, který díky jeho vysoké citlivosti na infračervené světlo může zjistit více. „Od Webba očekáváme, že s jeho pomocí potvrdíme, že Earendel je skutečně hvězda, a také změříme její jas a teplotu,“ řekl Dan Coe z Space Telescope Science Institute.