Asteroid, který zabil dinosaury, způsobil tsunami s kilometrovými vlnami

Fotografie: pixabay.com
  • Vědci z Michiganské univerzity vytvořili simulaci dopadu asteroidu o průměru 14 kilometrů
  • Vlna se šířila takovou rychlostí, že ničila sedimenty na mořském dně

Obrovský asteroid o průměru 10 až 15 kilometrů, který před 66 miliony let vyhubil dinosaury a asi tři čtvrtiny rostlinných a živočišných druhů na naší planetě, podle nejnovější studie provedené Michiganskou univerzitou vyvolal obrovskou tsunami s kilometry vysokými vlnami. Studie vytvořila simulaci tsunami po dopadu asteroidu v místě Chicxulubu.

Vědci vypočítali, že počáteční energie při dopadu tsunami byla 30 000krát větší než tsunami vyvolané zemětřesením v roce 2004 v Indickém oceánu, které je považované za jednu z největších v novodobé historii. Rychlost podvodního proudu v nejbližších místech od vzniku tsunami pravděpodobně přesáhla 20 centimetrů za sekundu, což je dostatečná rychlost na to, aby vymlela a zničila sedimenty na mořském dně. Simulace ukázala, že tsunami nejvíce směřovalo na východ a severovýchod Atlantského oceánu a na jihozápad do jižního Tichého oceánu. Oproti tomu oblasti jako jižní Atlantik, severní Pacifik, Indický oceán a Středozemní moře byly od nejsilnějšího zásahu tsunami ochráněny.

Důležité geologické důkazy nalezl tým ve vzdálenosti až 12 000 kilometrů od dopadu asteroidu, a to až u Nového Zélandu. Eurekalert.org uvedl, že zde byly nalezeny narušené sedimenty, které se nazývají olistostromální usazeniny. Původně se myslelo, že tyto usazeniny vznikly na základě tektonické činnosti na Novém Zélandu, ale stáří ložisek a jejich umístění ukazuje na to, že pocházejí právě z doby po dopadu asteroidu.

Počítačová simulace použila asteroid o průměru 14 kilometrů s rychlostí 12 km/s. Po nárazu na Zem se vytvořil přibližně 100kilometrový kráter a do atmosféry se vyvrhla hustá oblaka sazí a prachu. Dvě a půl minuty po dopadu se udělala 4,5 kilometru vysoká vlna, která se však usadila díky padajícímu materiálu zpět. Deset minut po dopadu se v simulaci utvořila 1,5 kilometru vysoká vlna tsunami prstencového tvaru šířící se všemi směry. Simulace ukázala, že dva dny po dopadu by vlny tsunami zasáhly většinu světových pobřeží a v nejvíce postižených oblastech by dosahovaly výšky přes 100 metrů – v méně zasažených pak asi 10 metrů.