Astronomové objevili černou díru o hmotnosti 30 miliard Sluncí

Fotografie: unsplash.com
  • Jedná se o jednu z největších ultramasivní černých děr, jaká kdy byla objevena
  • Nachází se ve vzdálené galaxii a objevena byla díky gravitační čočce
  • Tímto způsobem se podařilo najít téměř neaktivní černou díru poprvé

Při pozorování galaxie objevili britští astronomové obří černou díru, která má hmotnost 30 miliard Sluncí a nachází se ve středu galaxie, která je od nás vzdálená stovky miliónů světelných let. Černou díru označili jako ultramasivní, jelikož nespadá ani do definice obvyklých supermasivních černých děr, které jsou co do hmotnosti i několikanásobně menší.

Objevena byla díky gravitační čočce

Černé díry jsou ve vesmíru neviditelné, jelikož pohltí veškerou okolní hmotu, včetně světla. K objevení vědcům posloužila takzvaná gravitační čočka, kterou vytvořila původně pozorovaná galaxie. Ta díky své gravitaci ohýbá světlo a dokáže přiblížit velmi vzdálené objekty. Astronomové tak mohou sledovat velmi vzdálené objekty ve vesmíru a vrátit se až téměř na počátek vzniku vesmíru.

Tato konkrétní černá díra, jejíž hmotnost je zhruba 30miliardkrát větší než hmotnost našeho Slunce, je jednou z největších, jaké kdy byly zjištěny a je na horní hranici toho, jak velké se černé díry teoreticky mohou stát, takže je to mimořádně vzrušující objev,“ uvedl podle eurekalert.org hlavní autor studie Dr. James Nightingale, který dodal, že díky gravitační čočce je možné studovat neaktivní černé díry ve vzdálených galaxií, které již nevtahují okolní hmotu do sebe, podle čehož se aktivní černé díry detekují.

Tým určil velikost černé díry podle space.com pomocí snímků z Hubbleova vesmírného dalekohledu a díky počítačové modelaci zjistili, jaké množství světla se kolem galaxie v popředí ohýbá. Tato černá díra je také první, která byla pomocí této metody objevena. Jelikož není příliš aktivní, pohlcuje již jen málo okolního materiálu a z toho důvodu také nevyzařuje rentgenové záření. A právě kvůli těmto parametrům je téměř nemožné takové černé díry studovat jinak než právě gravitační čočkou. Vědci tak doufají, že je to jen začátek studování vzdálených černých děr.