Astronomové objevili největší kolizi černých děr! Ani Slunce se jí nemůže rovnat

Fotografie: Mark Myers, ARC Centre of Excellence for Gravitational Wave Discovery
  • Černá díra je teď zhruba 142× větší než Slunce
  • Observatoře úkaz detekovaly teprve před rokem

Tuto vesmírnou událost zapříčinily černé díry, které byly přibližně 66× a 85× větší než Slunce. Když se dvě černé díry přiblíží a několikrát za sekundu otočí okolo sebe, dojde ke kolizi, při které se do vesmíru uvolní velké množství energie díky vyslaným rázovým vlnám. Výsledkem je jen jedna černá díra.

Známky spojení těchto dvou černých děr se k nám dostaly až nyní, i přestože jejich srážka nastala zhruba před 7 miliardami let let. Podle theverge.com je tento nález klíčový, protože astronomové věřili, že podobné spojení existuje, ale doposud pro něj neměli žádné důkazy.

Mimo to byli vědci donedávna schopni detekovat černé díry jen ve dvou velikostních kategoriích. Ta menší obsahuje černé díry, které jsou jen 5× až 100× větší než Slunce. Jejich opakem jsou masivní černé díry, které jsou často centrem jiných galaxií. Dlouhá léta se vědci pokoušeli o určení černých děr mezi nimi, ale nikdy neuspěli. I přesto byli přesvědčeni, že černé díry, které jsou 100× až 1 000× větší než Slunce, existují a tento objev je toho důkazem.

Vědci detekovali toto unikátní spojení tak, že změřili výše zmíněné rázové vlny, které srážka vyprodukovala. Když se ve vesmíru spojí tak velké objekty, deformuje se čas i prostor. I přestože záblesk gravitačních vln je obrovský, tak na Zem doputuje jen mizivá stopa.

Díky observatořím v Americe a Itálii se vědci v detekci i malých gravitačních vln stali poměrně zběhlí. Vědecké detektory, známé jako LIGO a Virgo, pracují na principu porovnávání dvou identických laserových paprsků v interferometru. Americké zařízení LIGO poprvé gravitační vlny zaznamenalo v roce 2015 a od té doby observatoře detekovaly zhruba 67 sloučení černých děr.

Black Hole Mergers

Detekce největšího spojení černých děr je také nejvzdálenějším spojením, které observatoře kdy naměřily. Tato událost, zvaná GW190521, byla naměřena 21. května 2019 a její gravitační vlny byly velmi snadno přehlédnutelné.

Právě kvůli slabým gravitačním vlnám je možné, že se ve skutečnosti nejednalo o masivní srážku černých děr, ale jen o padající hvězdu nebo o jiný podobný vesmírný úkaz. I přesto je kolize černých děr nejjednodušším a nejlogičtějším vysvětlením.