Astronomové objevili superzemi, která je neobvykle řídká

Fotografie: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)
  • Exoplaneta obíhá kolem červeného trpaslíka, který je poloviční oproti Slunci
  • Její hustota byla vypočítána na 4,2 g/m³
  • Vědci se domnívají, že za menší hustotu mohou přítomné těkavé látky

Sonda Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) od NASA se zaměřuje na exoplanety a našla jich už přes šest tisíc, z niž bylo potvrzeno zatím 331. Prozkoumává přibližně 200 000 hvězd, okolo kterých hledá exoplanety. Nedávno s její pomocí astronomové objevili exoplanetu TOI-244 b, která je však neobvykle řídká.

Planeta byla objevena u hvězdy TOI 244 spadající do třídy červených trpaslíků. Oproti Slunci má přibližně poloviční hmotnost i velikost. Skupina astronomů vedená Amadeem Castro-Gonzálezem planetu potvrdila pomocí spektrografu ESPRESSO, který je součástí observatoře Very Large Telescope (VLT) v Chile. „Na základě tranzitního signálu detekovaného z dat TESS jsme provedli intenzivní kampaň radiální rychlosti s ESPRESSO, abychom potvrdili planetární povahu, získali přesné měření hmotnosti a také abychom hledali další planety,“ uvedli astronomové podle phys.org.

Na základě pozorování byla exoplaneta klasifikována jako superzěmě, což znamená, že je hmotnější než Země, ale nepřesahuje hmotnost mini-Neptunu. Studie ukázala, že TOI-244 b má 1,52 zemského poloměru a asi 2,68 hmotnosti Země, což odpovídá hustotě 4,2 g/m³. Pro porovnání – Země má hustotu 5,51 g/m³. Planeta kolem své hvězdy oběhne za 7,4 pozemských dní a její teplota se průměrně pohybuje okolo 185 °C.

TOI-244 b se nejspíše skládá ze železa a silikátů v poměru, který je podobný Zemi. Planeta má však menší hustotu než většina objevených superzemí o stejné velikosti. Vědci se domnívají, že nízká hustota souvisí s přítomností těkavých prvků. „V tomto smyslu jsme zjistili, že procesy atmosférické ztráty mohly být velmi účinné k odstranění potenciálního primárního vodíkového obalu, ale těkavé látky s vysokou střední molekulovou hmotností, jako je voda, mohly být zachovány,“ uvedli autoři článku. Exoplanetu nyní čekají další pozorování, která by mohla přinést více informací.