Superzemě jsou ve vesmíru běžnější, než se myslelo, a jsou nejspíše obyvatelné

• Superzemě jsou exoplanety, které jsou větší než Země a obíhají kolem své hvězdy v obyvatelné zóně
  • Astronomové odhadují, že jen v Mléčné dráze se nachází desítky miliard superzemí
  • Vědci také popsali planetu, která by byla ideální pro život

Exoplanety – planety, které obíhají kolem jiné hvězdy, než je naše Slunce. Astronomové objevují exoplanety pomocí satelitu od NASA s názvem Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Ten byl vypuštěn v roce 2018 a právě s jeho pomocí je možné sledovat terestrické planety, které jsou podobné Zemi a obíhají kolem své hvězdy v obyvatelné zóně. Takzvané superzemě se vyznačují tím, že jsou větší než naše Země, ale zároveň nepřesahují její desetinásobek hmotnosti.

Astronomové se nyní zaměřili na několik těchto superzemí – první planeta je o 30 % větší než Země a svoji hvězdu oběhne za necelé tři pozemské dny. Druhá planeta je větší než Země o 70 % a vědci se domnívají, že se na ní nachází oceán. Ačkoliv je Země stále jediným místem ve vesmíru, o kterém víme, že se na ní nachází život, astronomové odhadují, že jen v Mléčné dráze jsou desítky miliard superzemí v obyvatelných zónách, kde by mohla existovat voda. Právě voda je pro určení možného života na exoplanetě zásadní, jelikož veškerý život na naší planetě vodu potřebuje.

Exoplanety objevené v Mléčné dráze tvoří asi z jedné třetiny superzemě, to znamená, že se jedná o nejběžnější typ exoplanet v této galaxii. Nejbližší je od nás vzdálena šest světelných let a vypadá to, že Země není z těchto exoplanet nejlepší pro život. Země je stará asi 4,5 miliardy let a povětšinou byla neobyvatelná, podle theconversation.com byla vlastně náhoda, že na ní vznikl život.

Podle vědců by nejobyvatelnější planeta měla zhruba dvojnásobnou hmotnost Země a objemově by byla o 20 až 30 % větší. Oceány by byly natolik mělké, že by na jejich dno dosvitly sluneční paprsky. Atmosféra by byla hustší než na Zemi a vytvářela tak izolaci, její magnetické pole by bylo silnější a chránilo planetu před kosmickým zářením. Planeta by také obíhala kolem hvězdy, která je starší než Slunce, aby byl umožněn delší vývoj života. Odpověď na to, zda se někde takové planety vyskytují, možná přinesou pozemní dalekohledy, na jejichž výstavbě se již pracuje a měly by začít fungovat do konce tohoto desetiletí. Je však potřeba myslet i na to, že i obyvatelná planeta nemusí být zákonitě obydlená.