Astronomové zaznamenali největší kosmickou explozi. Co ji způsobilo?

Fotografie: MIT
  • Jas pozorují vědci již třetím rokem, což je velmi neobvyklé
  • Exploze je vzdálena 8 miliard světelných let od nás
  • Pravděpodobně k ní došlo poté, co černá díra pohltila obrovský oblak prachu a plynu

Doposud největší zaznamenaná kosmická exploze byla poprvé detekována v listopadu 2020 pomocí přístroje Zwicky Transient Facility v Kalifornii a o několik měsíců později na ni upozornil systém pro včasné varování před objekty v blízkosti Země ATLAS. Oba tyto přístroje sledují na noční obloze objekty, které mění rychle jas, což je typické pro explodující hvězdy či asteroidy. Jas exploze, který trvá už tři roky, dostal pojmenování AT2021lwx. Exploze se stala nejjasnější zaznamenanou kosmickou událostí, sesadila tak z prvního místa gama záblesk GRB 221009A pozorovaný minulý rok.

K explozi došlo asi 8 miliard světelných let daleko od Země v době, kdy byl vesmír starý přibližně 6 miliard let. Co ale způsobilo tak obrovskou a dlouhotrvající explozi? Podle CNN se astronomové domnívají, že mohlo jít o střet supermasivní černé díry, která pohltila obrovský oblak prachu a plynu, jenž mohl být tisíckrát větší než Slunce.

Narazili jsme na ni náhodou, protože byla označena naším vyhledávacím algoritmem, když jsme hledali typ supernovy. Většina supernov a slapových narušení trvá jen několik měsíců než odezní. Bylo okamžitě zřejmé, že něco, co je jasné o dva roky déle, je velmi neobvyklé,uvedl hlavní autor studie zveřejněné v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Dr. Philip Wiseman. Vědci následně pro pozorování použili vesmírné observatoře, aby byli schopni určit vzdálenost od Země. Na základě toho poté vypočítali jasnost exploze přímo u zdroje.

Astronomové zjistili, že tato exploze byla téměř 100krát jasnější než všechny hvězdy v naší Mléčné dráze. „Nejprve jsme si mysleli, že vzplanutí může být výsledkem toho, že černá díra pohltila prolétající hvězdu. Naše modely ale ukázaly, že černá díra by musela spolknout 15násobek hmotnosti našeho Slunce, aby zůstala tak dlouho jasná. Setkání s tak obrovskou hvězdou je velmi vzácné, takže si myslíme, že mnohem pravděpodobnější je větší oblak plynu,“ uvedl spoluautor studie Dr. Matt Nicholl. Vědci budou explozi sledovat i nadále a pokusí se zjistit více podrobností, včetně její teploty.