Jak používat eDoklady v praxi?

Jak používat eDoklady v praxi?
Fotografie: Ondřej Pohl, fZone.cz
  • Používá digitálních dokladů je velmi jednoduché
  • Díky jejich digitální podobě se otevírají nové možnosti v ověřování totožnosti
  • Je však potřeba myslet i na bezpečnost
  • Plně tyto možnosti oceníme až od léta a od příštího roku

Od 20. ledna je oficiálně k dispozici aplikace eDoklady, se kterou můžete nahradit prokazování se občanským průkazem v podobě plastové karty. Tu sice musíte pořád mít, ale můžete ji nechat doma. I když bude uznávání této formy dokladů adaptováno pozvolně a pro většinu lidí začne mít praktický smysl až od poloviny roku a později, už v prvních dnech zaznamenává systém výpadky.

Pojďme se ale s předstihem podívat na to, jak takto aktivovaný digitální občanský průkaz budete používat. Ve své podstatě funguje jako ona plastová kartička: na příslušném místě s ním prokážete svou identitu a s ní spojené detaily, jako je například věk nebo bydliště. V případě aplikace si však můžete vybrat, jaké údaje jsou vzhledem k situaci pro protistranu relevantní.

Předkládání dokladu pracuje ve dvou režimech: prokazování vůči mobilní aplikaci a prokazování na přepážce vůči webové aplikaci na úřadu.V prvním případě klikněte na velké tlačítko „Prokázat se“ a nechejte protistranu naskenovat vygenerovaný QR kód, alternativně naskenujte její QR kód. V této chvíli je potřebné, abyste měli v telefonu zapnutý Bluetooth, pomocí kterého si oba přístroje vymění nezbytné informace. Následně na displeji uvidíte, kdo po vás informace vyžaduje a jaké to jsou. Pokud máte pochybnosti, můžete prokazování zrušit, nebo jej potvrdíte. Informace o proběhlé kontrole si můžete uložit do paměti.

Kontrola mobilní čtečkou je velmi jednoduchá a včetně odsouhlasení údajů by se měla vejít do 10 sekund. Výhodou je, že si informace o kontrole můžete uložit do paměti.

Postup na přepážce je prakticky shodný, jen vždycky začíná tím, že po kliknutí na tlačítko prokázat se naskenujete QR kód v prostorech přepážky nebo na monitoru. Údaje se pak přenesou přes internet, takže není potřeba mít aktivní Bluetooth.

Co je dobré vědět

Jak už bylo mnohokrát zmíněno, výhodou digitálního dokladu je to, že můžete protistraně poskytnout jen ty údaje, které jsou pro ni relevantní. Například při nákupu alkoholu stačí protistraně pouze informace o věku a fotografie pro ztotožnění.

Aplikaci můžete využít také k tomu, abyste si zkontrolovali doklad jiného člověka – typickým příkladem je postup po dopravní nehodě. V takovém případě klikněte na Profil > Zkontrolovat cizí doklad a pokračujte podle výzev na obrazovce. Před prvním použitím je potřeba se zapsat seznamu ověřovatelů, to však znamená pouze kliknutí na tlačítko „Souhlasím“. Pak vyberete sadu údajů a skenujete QR kód.

Bezpečnostní omezení

eDoklady obsahují řadu potencionálně velice citlivých osobních údajů s širokou mírou možných zneužití. Proto aplikace vyžaduje kupříkladu Android 11 a vyšší, případně iOS 15 a vyšší. Neméně důležité ale je, aby tato zařízení neměla tzv. root nebo jailbreak. U takovýchto telefonů má plný uživatel administrátorský přístup ke všem funkcím telefonu, k systémovým souborům a k nastavením, která jsou obvykle pro běžné uživatele nedostupná. To umožňuje instalovat neautorizované aplikace z neoficiálních zdrojů, měnit pokročilá nastavení a přizpůsobovat chování operačního systému. Zároveň to ale znamená značné bezpečnostní riziko, pokud se tato práva rozhodne zneužít malware.

Další rady směřují k obecné bezpečnosti v digitálním světě. PIN pro aplikaci je vhodné volit delší a ještě jej podpořit biometrickým zabezpečením. Stejně tak je vhodné mít aktivní zámek obrazovky, nenechávat mobil bez dozoru. Stejně jako u jiných digitálních systémů je i zde nejslabším článkem uživatel, proto při každém použití eDokladů kontrolujte, kdo je protistrana a jaké údaje po vás vyžaduje.

Stejně jako u jiných digitálních systémů je i zde nejslabším článkem uživatel, proto při každém použití eDokladů kontrolujte, kdo je protistrana a jaké údaje po vás vyžaduje.

V případě dodržení těchto pravidel tak eDoklady budou bezpečnější variantou občanského průkazu. Například při ztrátě dobře zabezpečeného telefonu se útočník k údajům nedostane, registraci zařízení lze také snadno zrušit.

Od léta a od příštího roku

Všechny tyto funkce jsou formálně dostupné již od 20. ledna, ale pouze pro omezený okruh úřadů. Ty nejdůležitější pro občany, jako je policie, soudy, kraje nebo místní úřady se přidají až od 1. července, v testovacím provozu mohou tuto možnost nabídnout o něco dříve. Plně doceníme výhody tohoto digitálního řešení až příští rok, konkrétně od ledna 2025, kdy se přidají i soukromé společnosti, jako pošta, banky nebo zdravotní pojišťovny a také například okrskové volební komise.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze