Jak sociální sítě zvládly problémy spojené s volbami v USA v roce 2016 a jak letos?

Jak sociální sítě zvládly problémy spojené s volbami v USA v roce 2016 a jak letos?
Fotografie: Facebook
  • Sociální sítě i letos bojovaly s dezinformacemi během amerických voleb
  • Během letošních voleb v USA se dezinformace šířily více pomocí SMS a e-mailů
  • Americký prezident šířil dezinformace primárně na Twitteru

Jak mnozí předpokládali, na výsledky amerických voleb jsme si museli počkat déle než jeden den a finální dopočítání hlasů ještě bude trvat. Během delšího sčítání hlasů výrazně narostl počet dezinformací na sociálních sítích, o některé z nich se navíc postaral sám americký prezident a jeho volební štáb. Zatím je tak stále brzy hledat odpověď na otázku, zda byly sociální sítě plně připraveny na letošní americké volby.

Názor veřejnosti na sociální sítě se poprvé výrazně změnil už při minulé prezidentské volbě v USA, tedy v roce 2016. Zástupci sociálních sítí tehdy řešili primárně problémy s „fake news“ – falešnými zprávami, publikovanými jak politiky, tak zaplacenými spammery. Bohužel tyto zprávy měly mnohdy daleko větší dosah než pravdivé informace. Následný průzkum ukázal, že i když falešné zprávy pravděpodobně nezměnily průběh voleb, ve Spojených státech mohly pomoci k jejich zbytečnému vyhrocení. Je tedy logické, že se čekalo, jak si sociální sítě s dezinformacemi poradí letos.

Twitter

V letošních amerických volbách se dezinformace kupodivu více šířily prostřednictvím robotických hovorů, textových zpráv a e-mailů, dokonce více než prostřednictvím sociálních sítí, jak informoval server NPR. To naznačuje, že sítě Facebook a Twitter jsou pro spammery již hůře využitelné, a to vzhledem k jejich detailnějšímu procesu ověřování informací. Právě v to zmíněné platformy doufaly.

Další velký problém, který Facebook odhalil v roce 2016, bylo narušování integrity platformy. V reakci na to Facebook rozšířil své týmy, které pracují na moderování obsahu. Mezi nimi jsou i bývalí zaměstnanci americké zpravodajské agentury. Tým se do konce roku 2018 rozrostl na více než 30 000 lidí.


Pro sociální sítě a zejména Twitter byl problém zastavit některé falešné zprávy, když přijdou od samotného prezidenta Spojených států. Navzdory silnému politickému tlaku společnosti Facebook i Twitter minulý týden opakovaně zasáhly, aby odstranily a označily prezidentovy tweety s „fake news“, které tvrdí, že volby již vyhrál. Jeho lživé zprávy se rychle šířily, protože dezinformace jsou efektivní politickou strategií. Jeho lži byly navíc podporovány aktivisty, zpravodajskými sítěmi a rozhlasovým vysíláním. Naštěstí ale ani letos o amerických volbách nerozhodly falešné zprávy nebo zahraniční vlivy.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze