Kolem Země proletí asteroid, který byl objeven před několika dny

Fotografie: pixabay.com
  • Asteroid objevil astronom Gennadiy Borisov 21. ledna
  • Kvůli jeho velikosti i tmavé barvě jej není možné vidět pouhým okem
  • Virtual Telescope Project nabídne online přenos z průletu 26. ledna

I přes to, že NASA neustále hledá vesmírné objekty, které by mohly být potencionálně nebezpečné pro Zemi a na svém seznamu jich má opravdu dost, stále se objevují nové, které pro Zemi nejsou nebezpečné, ale prolétají opravdu blízko. Naposledy jen před pár dny (21. ledna) objevil astronom Gennadiy Borisov pomocí observatoře MARGO na Krymu asteroid, který dostal pojmenování 2023 BU. Tento asteroid nás ve čtvrtek 26. ledna mine ve výšce asi 3 500 km nad Zemí.

Průlet bude opravdu blízko – pokud bychom jej přirovnali ke vzdálenosti Měsíce od Země, asteroid se bude nacházet asi ve 3 % této vzdálenosti. I satelity na geostacionární oběžné dráze obíhají Zemi výše – přibližně 35 800 km. Ačkoliv se bude asteroid nacházet tak blízko, není možné jej vidět pouhým okem. Jeho velikost mezi 4 až 8,5 metry a tmavá barva z něj dělá prakticky neviditelný objekt na obloze.

Pokud vás však průlet zajímá, díky projektu Virtual Telescope Project můžete jej 26. ledna sledovat online od 20:15 SELČ. Asteroid se aktuálně nachází podle space.com v souhvězdí Velké medvědice a sledovat jej je možné pouze s opravdu výkonným dalekohledem. Kolem Slunce oběhne asteroid 2023 BU každých 425 dní, ale blízko Země proletí znovu až 6. prosince 2036.

Nepatří mezi nebezpečné asteroidy

I když se jedná o blízký průlet, asteroid není klasifikován jako potencionálně nebezpečný. Vzhledem k jeho velikosti by nejspíše celý shořel při průletu atmosférou. NASA aktuálně považuje za potencionálně nebezpečné asteroidy takové, které se přiblíží k Zemi alespoň na 7,5 milionu kilometrů a zároveň jsou v průměru větší než 140 m.