Nákupy s rozumem: jak efektivně ušetřit a vyhnout se nástrahám obchodních triků

Nákupy s rozumem: jak efektivně ušetřit a vyhnout se nástrahám obchodních triků
Fotografie: pixabay.com
  • Rozmístění zboží po prodejně má svůj účel
  • Základní potraviny jsou rozmístěny co nejdále od sebe, abychom prošli celý obchod
  • Čím déle v obchodě strávíme, tím více máme sklon nakupovat

Obchodní řetězce nabízejí nepřeberné množství zboží, nejrůznějších značek a kvality. Větší obchody nabízejí zákazníkům i své vlastní značky, které mají být kvalitní a přitom levné. Jejich hlavní záměr je jasný – prodat vám co nejvíce zboží. A podle toho jsou poskládány nejrůznější položky v obchodech. Některé triky si lze ale jasně uvědomit a neudělat tak impulzivní nákup za více peněz. Na co tedy nejvíce dávat pozor?

Každé oddělení má své místo

Všímáte si v obchodech, že když vejdete, první, co vidíte, je čerstvé ovoce a zelenina? Podle goodrx.com jde o psychologický tah, kdy obchod chce ukázat, že nabízí čerstvé potraviny. Navíc barevné potraviny s vůní útočí na vaše smysly, což má vliv na vaši náladu. A když máte dobrou náladu, lépe se vám i nakupuje.

Další bod, který splňují prakticky všechny obchody, je, že mléko a mléčné produkty naleznete až na konci prodejny. Důvod je jediný – prodejce chce, abyste prošli celým obchodem a případně přihodili do košíku i to, pro co jste původně nepřišli. Jak uvádí hustleescape.com, prodejna se snaží základní potraviny rozmístit po celé nákupní ploše, abyste prošli celou délku supermarketu. Ačkoliv u nás není výjimkou, že u zeleniny a ovoce je umístěná pekárna či pečivo.

zelenina

Vědci z Bangor University provedli výzkum na nakupujících a během nákupů jim skenovali mozek a zjišťovali, co přesně se v něm odehrává, když vidíme speciální slevy, akce a další obchodní nabídky. Výsledky ukázaly, že po 23 minutách se začneme rozhodovat emocionální částí našeho mozku, což vede k impulzivním nákupům a začneme být také náchylnější k marketingu. Po 40 minutách už se mozek unaví a nedělá v rámci nákupu logická rozhodnutí.

Známá značka neznamená vždy kvalitu

Existují zavedené značky, které se prodávají více – ať už na základě reklamy nebo kvality. Nebudeme rozhodně rozporovat, že některé „značkové“ potraviny či drogerie nejsou kvalitní, jen je potřeba hledat i níže v regálu. Tam jsou vyskládány méně známé značky nebo zboží pod značkou obchodu. Jedná se o levnější potraviny, které ale může vyrábět stejná firma, která prodává své zboží pod značkou dráž. Můžete se o tom jednoduše přesvědčit – stačí se podívat na výrobce a porovnat složení.

Do obchodu nechoďte hladoví, jinak nakoupíte mnohem více věcí, než jste původně chtěli. Při hladu máte chuť na více věcí, a tak do košíku impulzivně dáváte i potraviny, které domů zpravidla nekupujete. Než půjdete nakoupit, napište si seznam dle obchodu, do kterého jdete, a podívejte se, co za akce nabízí. Vyhnete se tak (alespoň z větší části) impulzivním nákupům.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze