Na první setkání s God of War si pamatuji, jako by to bylo včera. A vlastně to bylo tak trochu i dílem náhody. V době, kdy bylo ještě běžné získávat přístup k demo verzím her skrze DVD přikládané k časopisům (v tomto případě se jednalo o oficiální PlayStation magazín), jsem tento osudový disk vložil do mechaniky (tehdy ještě PlayStationu 2), zahlédl Kratose v akci, jak brutálním způsobem zabíjí nepřátele na lodi, a okamžitě věděl, že tuto hru zkrátka musím mít.
Nyní, téměř o dvacet let později (ano, první God of War šel na pulty obchodů v roce 2005), se dostávám k pokračování severského dobrodružství Kratose, v němž je starší, rozumnější, nevyhledává konflikty, má syna a rád by se držel stranou, ale jak jistě tušíte, to mu tak úplně nevyjde.
Akce hned od začátku
Začátek příběhu nového God of War Ragnarök se odehrává stejně jako u předchozího dílu v lese, kde se nachází dům, v němž žije Kratos a jeho syn Atreus. Dny tráví výcvikem mladého Atrea, který od posledního dílu o něco vyrostl a stále má svou hlavu, klade otci všetečné otázky a hledá odpovědi na jeho pravý původ související s obry, čemuž se věnoval i v předchozím God of War.
Uplyne však jen pár minut a přijde na první akční scénu, která funguje jako skvělý „rozjezd“ pro celou hru. Akčnost soubojů o to víc vyniká v kontrastu s jinak klidným Kratosem, který nevyhledává souboje a pravděpodobně si je ani neužívá tak jako kdysi v Řecku (kde se jeho příběh původně odehrával). Neznamená to však, že by nebyl stejně schopný bojovník a neuměl rozdávat brutální údery i krvavá zakončovací komba obsahující trhání končetin a vše, na co jsme zvyklí.
Aniž bych nějak prozradil děj nového dílu God of War, mohu zmínit, že se setkáte s Odinem, jehož krkavce jste mohli vídat už v předchozím díle rozeseté po několika světech, ale také Týrem – ten by totiž měl sehrát klíčovou roli v Ragnaröku. Všechny postavy, s nimiž jsem se v prvních hodinách hry mohl setkat, jsou jako vždy skvěle nadabované a vizuálně ztvárněné. Ohromné je i zpracování světa či animací.
Vizuál, který uhrane
Při prvním spuštění hry jsem si nevšiml, že na svém PlayStationu 5 pouštím PS4 verzi, která se spolu s PS5 verzí rovněž stáhla, a žasl jsem nad vskutku působivým vizuálem (PlayStation 5 pochopitelně umí PlayStation 4 hry vylepšit, ale i tak). Poté jsem spustil PlayStation 5 verzi hry a můj úžas byl ještě větší. Hrát budete moci v režimu zaměřeném na co nejvyšší snímkovací frekvenci, a to až 120 FPS s dynamickým 4K rozlišením, případně v režimu (nativního) 4K rozlišení se zamknutými 40 FPS. Dva zmíněné režimy platí, můžete-li připojení realizovat skrze HDMI 2.1, tedy máte kompatibilní televizor či monitor. Pokud ne, můžete se stále těšit na dynamické 4K rozlišení uzamčené na 60 FPS, případně nativní 4K rozlišení se zámkem při 30 FPS.
Hra vypadá na PlayStationu 5 fantasticky, ale myslím, že uchváceni budou i majitelé PlayStationu 4, kde má hra po všech směrech překonávat předchozí díl, který se již tak řadil k tomu nejlepšímu vůbec.
Herní Vánoce dorazí už 9. listopadu
Nejnovější díl God of War, v němž navštívíte všech devět světů severské mytologie, dorazí na pulty obchodů (a pochopitelně také v rámci virtuálního obchodu PlayStation Store) 9. listopadu, vy se však můžete těšit na naši podrobnou recenzi již 3. listopadu.