Společnost United Launch Alliance (ULA) včera ráno SELČ provedla zkušební statický zážeh (FRF) dvou motorů na raketě Vulcan. Stalo se tak poprvé, co byly motory testovány, nová generace rakety Vulcan Centaur je tak zase o něco blíže, aby nahradila již zastaralé nosné rakety Atlas V a Delta IV. Celý test trval pouze šest sekund, ale to stačilo na získání potřebných dat a prohlášení, že test proběhl úspěšně.
Raketa Vulcan Centaur vysoká 62 metrů je poháněna podle space.com dvěma motory od Blue Origin BE-4 v prvním stupni a ve druhém jsou dva motory RL-10. Pokud by to bylo potřeba, je schopna pojmout až šest raketových posilovačů na pevná paliva. Tím bude moci dovézt na nízkou oběžnou dráhu až 7,7 tun nákladu.
Ačkoliv se raketa zatím ze země nezvedla, tato zkouška ukázala, že testování spěje ke konci. „Jsme z více než 98 % kompletní s kvalifikačním programem Vulcan, se zbývajícími položkami spojenými s konečným testováním Centaur V. Tým přezkoumává data ze systémů zapojených do dnešního testu a paralelně pokračuje ve vyšetřování anomálií na testovacím stojanu Centaur V,“ uvedla společnost ULA.
United Launch Alliance successfully conducted a booster engine flight readiness firing (FRF) at Cape Canaveral Space Force Station, Florida. The engine start sequence began at T-4.88 seconds, the engines throttled up to the target level for two seconds and then powered down. pic.twitter.com/S4wuYmkV2E
— ULA (@ulalaunch) June 8, 2023
Anomálie vznikla 29. března, kdy horní stupeň rakety explodoval během testování v Marshall Space Flight Center NASA a následně se zjistilo, že se tak stalo z důvodu úniku vodíku. FRF test měl proběhnout už na konci května, ale nakonec se posunul na toto datum, jelikož těsně před zkouškou tým zjistil zpožděné reakce zážehového systému. Kdy bude raketa schopna létat, to společnost zatím neupřesnila, ale první let by měl proběhnout ještě letos.