Vědci z britské univerzity v Readingu zkoumali nerovnoměrné proudění vzduchu v bezoblačném prostoru, kde je pro piloty těžší se vyhnout turbulencím. Studie odhalila, že v letech 1979 až 2020 se na leteckých trasách v severním Atlantiku zvýšil výskyt turbulencí o 55 % a v budoucnu jich bude stále přibývat. Tento nárůst vědci přičítají oteplování způsobenému lidskou činností a emisemi oxidu uhličitého, kvůli kterým se mění rychlost větru ve velkých výškách.
Flight turbulence increasing as planet heats up, researchers say https://t.co/BhE09qixHY
— BBC News (World) (@BBCWorld) June 12, 2023
„Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal,“ uvedl pro bbc.com vědec Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel. „Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů,“ dodal.
Největší nárůst byl zaznamenán na letových trasách v Americe a v severním Atlantiku a výrazný počet turbulencí byl zaznamenán také v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.
Turbulence jsou nejen nepříjemné, ale mohou způsobit i zranění cestujících na palubě. Silné turbulence jsou sice velmi vzácné, ale v bezoblačném prostoru mohou přijít zčistajasna, když cestující nejsou připoutaní. „Nikdo by neměl přestat létat, protože se bojí turbulencí, ale je rozumné mít bezpečnostní pás po celou dobu zapnutý, pokud se nepohybujete, což dělají piloti. To je téměř zárukou, že budete v bezpečí i v těch nejhorších turbulencích,“ doplnil vědec.