Webbův teleskop objevil doposud nejstarší galaxii ve vesmíru

Fotografie: unsplash.com
  • Galaxie GLASS-z13 vznikla 300 milionů let po velkém třesku
  • Teleskop Jamese Webba ji objevil pomocí přístroje NIRCam
  • Galaxie tak překonala předchozí objev Hubbleova vesmírného dalekohledu o 100 milionů let

Teleskop Jamese Webba objevil galaxii, která je stará 13,5 miliard let. Tím se stává nejstarší doposud objevenou galaxií, která vznikla pouhých 300 milionů let po velkém třesku. Galaxie nesoucí název GLASS–z13 (GN–z13) tak překonala galaxii GN–z11, která byla objevena Hubbleovým teleskopem v roce 2015 a vznikla 400 milionů let po velkém třesku.

Teleskop objevil galaxii pomocí přístroje Near Infrared Camera (NIRCam), který využívá infračervené světlo – může tak nahlédnout „zpět v čase“. To, jak daleko do vesmíru se dívá, se později zjistí pomocí výpočtu, jak dlouho světlo putovalo vesmírem až k teleskopu. Při pozorování GN–z13 teleskop zahlédl i GN–z11. I přes stáří obou galaxií jsou malé. GN–z13 má podle newscientist.com průměr asi 1 600 světelných let a GN–z11 přibližně 2 300. Oproti naší Mléčné dráze, která má průměr asi 100 000 světelných let, jsou opravdu malé.

Vědci si byli jistí, že Webbův teleskop objeví vzdálenější galaxie než Hubbleův dalekohled, netušili ale, jak jednoduché to vlastně bude a že ji objeví tak brzy, uvádí dailymail.co.uk. „Pokud jsou tyto galaxie vzdálené tak, jak si myslíme, že jsou, vesmír je v tomto bodě starý jen několik set milionů let,“ řekl Rohan Naidu, postgraduální student na univerzitním oddělení astronomie. Pravděpodobné také je, že teleskop Jamese Webba objeví ještě starší galaxie, které vznikly o něco dříve než GN–z13.