Kdo má v dnešní době odpověď na každou otázku? No přece internetový vyhledávač Google! Americká společnost, kterou zná celý svět, má momentálně téměř 140 tisíc zaměstnanců. V dnešním díle se podíváme na to, co stojí za jejím úspěchem.
Od koleje přes garáž až po impérium
Příběh Googlu začíná v roce 1995 na Stanfordově univerzitě. Dva studenti – Larry Page a Sergey Brin – spojili své síly a na vysokoškolských kolejích začali pracovat na internetovém vyhledávači, který využíval odkazy k určení důležitosti a relevance jednotlivých webových stránek na World Wide Webu. Tak vznikl Backrub, jenž byl o dva roky později přejmenován na Google.
Původ dosavadního názvu pochází ze slova „googol“, které označuje číslo složené z jedničky a sta nul (10100). Zakladatelé si jej vybrali, protože stručně vystihuje jejich misi – uspořádat informace o světě a učinit je dostupné a užitečné.
Vyhledávač byl pod doménou google.com zaregistrován 15. září 1997 a oproti řadě konkurentů vynikal především jednoduchostí. Úvodní stránka byla, a do dnešního dne je, prostá. Vedle vyhledávacího pole měl Google jen několik odkazů a formulář pro přihlášení k odběru novinek. Postupem času si doména získala popularitu i mimo akademickou půdu a neunikla ani investorům ze Silicon Valley. Spoluzakladatel firmy Sun Microsystems – Andy Bechtolsheim – tak v srpnu roku 1998 chlapcům vypsal šek na 100 tisíc dolarů. Společnost poté své skromné datové centrum přestěhovala do garáže zaměstnankyně Susan Wojcicki, která je nyní výkonnou ředitelkou společnosti YouTube.
Na konci roku 1998 měl vyhledávací systém zmapováno 60 milionů stránek a v následujících letech se společnost značně rozšířila. Začala najímat nové inženýry, sestavila prodejní tým, přestěhovala se do svého nynějšího sídla – Googleplexu – v kalifornském Mountain View a nakoupila výkonnější hardware. Další rozvoj vyhledávací technologie byl samozřejmostí.
Stejně jako u většiny komerčně úspěšných internetových firem, reklama je jedním z hlavních zdrojů příjmů společnosti. Google je v mnoha ohledech netradiční a inovace přinesl i do této oblasti. V roce 2000 do hry vstoupila reklama AdWords, která souvisela s vyhledávanými klíčovými slovy. Google ale nevsadil na grafiku a klasické blikající bannery, nýbrž na textové odkazy, díky kterým si vyhledávač zachoval čistý design. S tímto posunem byl na konci roku 2000 Google dostupný v deseti jazycích a vyřizoval přes sto milionů dotazů za den.
V roce 2001 přišel Google s vyhledáváním v obrázcích, které bylo realizováno prostřednictvím adresy images.google.com. Hned od jejího spuštění obsahovala databáze přes 250 milionů obrázků. O tři roky později byla zprovozněna světoznámá bezplatná e-mailová služba Gmail a téhož roku Google vstoupil na burzu.
Mapy Google, bez kterých bychom se dnes pravděpodobně neobešli, byly spuštěny v roce 2005. O něco později Google představil službu pro analýzu návštěvnosti webových stránek Google Analytics. V sprnu téhož roku koupil Google začínající startup Android a hned o dva roky později uvedl na trh nový operační systém pro mobilní telefony.
Další významný milník společnost pokořila v roce 2006, kdy odkoupila internetovou platformu pro sdílení videí – YouTube. Představen byl ale i nový významný produkt – Kalendář Google. V roce 2008 Google uvedl na trh první smartphone s Androidem. Zásadní byl také vznik online distribuční služby Android Market, kterou dnes známe pod názvem Google Play, a víceplatformního webového prohlížeče Google Chrome.
O čtyři roky později bylo do provozu uvedeno webové úložiště dat Disk Google, které využívá cloud computingu a umožňuje uživatelům úschovu i sdílení dat. Disk měl po půlročním působení 120 miliónů aktivních uživatelů.
Alphabet, mateřská společnost Googlu
V roce 2015 založili Larry Page a Sergey Brin také celosvětově působící konglomerát Alphabet, který je mateřskou společností Googlu. Vznik společnosti zapříčinila snaha o to, aby byly internetové služby Googlu ryzejší a odpovědnější. Alphabet zároveň umožnil větší autonomii té skupině dceřiných společností, které působí v jiných odvětvích. Mezi tyto firmy patří například biotechnologická společnost Calico, investiční společnost GV nebo výzkumná organizace Verily. Internetové vyhledávání, reklama, aplikace, mapy, Android a YouTube jsou stále pod společností Google jako takovou.
Známé i méně známé služby poskytované Googlem
V rámci historie jsme si řekli o nejdůležitějších milnících, které se týkají vývoje společnosti a jejích produktů. Pravda je ale taková, že Google má mnoho nástrojů a služeb. Mezi ty nejznámější patří Překladač, Dokumenty, Tabulky, Prezentace, Fotky, Asistent Google, Google Scholar, Google Classroom nebo Google Fit. Všechny je pravděpodobně znáte a mnoho z nich na denní bázi používáte.
Larry Page, spoluzakladatel Googlu
Když americký podnikatel Larry Page v začátcích zastával post výkonného ředitele společnosti, stavěl na tom, aby členové jeho týmu byli samostatní. Chtěl, aby vše, co člověk může udělat sám, také sám udělal. Věci se pak podle něj posouvaly vpřed mnohem rychleji.