Podle složení atmosféry vědci vyloučili na Venuši život

Fotografie: NASA/JPL-Caltech
  • Vědci studovali ubývající oxid siřičitý z atmosféry Venuše
  • Studie odhalila, že úbytek SO2 by mohl souviset s metabolickými reakcemi, ale za předpokladu vytvoření jiných molekul
  • Tato metoda analýzy atmosférických stop se však může využít i na jiné planety, které se nacházejí za naší Sluneční soustavou

Vědci z Cambridgeské univerzity zveřejnili studii o atmosféře Venuše, která podle nich nevykazuje žádné známky života na planetě. Očekává se, že každá forma života alespoň v malém množství zanechává chemickou stopu v atmosféře kvůli konzumaci potravy a vylučování odpadu. Vědci však žádné důkazy v atmosféře Venuše nenašli.

Ačkoliv je Venuše bez života, tento způsob hledání by mohl být užitečný pro studium atmosféry jiných planet i mimo naši Sluneční soustavu. „Poslední dva roky jsme se snažili vysvětlit podivnou chemii síry, kterou vidíme v oblacích Venuše,“ řekl spoluautor studie Dr. Paul Rimmer z Cambridge. Vědci se zajímali zejména o velké množství oxidu siřičitého (SO2) v atmosféře. Na Zemi se SO2 vyskytuje v atmosféře kvůli sopečným erupcím, ale na Venuši ve vyšších nadmořských výškách se SO2 vysává pryč z atmosféry. „Pokud je přítomen život, musí mít vliv na chemii atmosféry. Mohl by život být důvodem, proč se hladiny SO2 na Venuši tak snížily?“ dodal spoluautor studie z Cambridge Dr. Oliver Shorttle.

Vědci provedli několik metabolických reakcí, které by formy života provedly pro získání potravy. Podle provedeného modelu pak zjišťovali, zda snížení SO2 v atmosféře může být vysvětleno těmito metabolickými reakcemi. Výsledky sice ukázaly, že metabolické reakce mohou vést ke snížení SO2, ale pouze za předpokladu, že vzniknou zároveň i jiné molekuly, které se ale v atmosféře nevyskytují.

Vědci doufají, že tato metoda analýzy atmosférických stop bude užitečná pro teleskop Jamese Webba, který bude sledovat vzdálené planety, včetně jejich atmosfér.