Vědci objevili rádiový signál z cizí planety, který by mohl značit život

Fotografie: unsplash.com
  • Exoplaneta se od Země nachází 12 světelných let
  • Opakující se rádiový signál naznačuje, že má magnetické pole
  • To chrání před kosmickým zářením i částicemi ze Slunce

Trpasličí kamenná planeta YZ Ceti b obíhá kolem své hvězdy ve vzdálenosti asi 12 světelných let od Země. Planeta vyslala opakující se koherentní rádiový signál, který naznačuje, že má planeta vlastní magnetické pole, které je klíčové pro udržení života. Chrání i naši planetu před radiací. Na Zemi je magnetické pole díky roztavenému železu v jádru naší planety, tím jsme tak všichni chráněni před kosmickým zářením i vysokoenergetickými částicemi uvolněnými ze Slunce. Vědci tak předpokládají, že mimozemský život bude záviset na podobné ochraně.

Nová studie zveřejněná nature.com poukazuje na to, že radiové vlny vznikají, když hvězda interaguje s magnetickým polem svých hvězd. Jelikož je exoplaneta YZ Ceti b u své hvězdy tak blízko, je ideálním kandidátem pro testování teorií o tom, zda mohou být magnetická pole detekována na takovou vzdálenost.

Ve skutečnosti vidíme polární záři na hvězdě – to je to, co tato rádiová emise je. Na planetě by měla být také polární záře, pokud má svou vlastní atmosféru,“ řekl Sebastian Pineda, astrofyzik a jeden z výzkumníků, kteří signál viděli. Tato exoplaneta by tak mohla přinést metodu, jakou by se magnetická pole hledala i u jiných vzdálených planet a zjišťovalo se, jak fungují.

Potvrzení magnetického pole bude ještě trvat

Hledání potenciálně obyvatelných nebo život nesoucích světů v jiných slunečních soustavách závisí částečně na schopnosti určit, zda kamenné exoplanety podobné Zemi skutečně mají magnetická pole,“ uvedl podle nypost.com programový ředitel National Radio Astronomy Observatory Joe Pesce. Výzkumníci se ale shodují, že než budou moci potvrdit, zda na objevené planetě opravdu existuje magnetické pole, bude to vyžadovat ještě mnoho pozorování a následného ověřování.