Apple svým marketingem buduje obraz, že jeho produkty jsou spolehlivější než srovnatelná konkurence. Nemusí být v něčem za každou cenu první, při nasazování nových technologií si počká až do okamžiku, kdy jsou natolik odladěné, že nabídnou dokonalý uživatelský zážitek. Toto poselství je natolik silné, že se mu daří o své pravdě přesvědčit nejen zákazníky, ale i zaměstnance firmy. Přiznat si pak chybu a napravit ji může být docela složitý oříšek.
Vše začalo nenápadně, a to v roce 2015, kdy Apple představil 12palcový MacBook. Trendy stejně jako dnes velely k nemilosrdnému zmenšování tloušťky všech zařízení. Proto Apple zásadně přepracoval mechanismus klávesnice. Podle svého tvaru a fungování, které připomínalo motýla v letu, byla pojmenována právě podle tohoto zástupce hmyzí říše.
Hlavní výhodou motýlkové klávesnice byla její tenkost, což umožnilo flexibilněji využít další prostor pro více komponent nebo ztenčit celý notebook. Znamenalo to také, že klávesy byly stabilnější, takže při stisku rohu klávesy jste měli prakticky stejný pocit jako při stisku středu.
Jenže vždy je to něco za něco. Největší z problémů byla nespolehlivá konstrukce. Mechanismus byl tak křehký, že malý kousek nečistoty nebo zrnka mohl znemožnit fungování klávesy nebo způsobit, že se psala dvojí písmena. Navíc složitá konstrukce notebooku znamenala, že výměna jediné klávesy nebyla jednoduchou operací. Bylo nutné odnést notebook do servisního střediska Apple, kde se musel celý stroj rozebrat.
Kdo se nepoučí z vlastních chyb...
Pokud by Apple skutečně tak dbal na zákaznickou společnost, motýlí klávesnici by stáhl společně s takto osazeným modelem a na celý problém by se brzy zapomnělo. Jenže zřejmě kvůli velikosti firmy a špatně zavedeným postupům tato informace putovala k zodpovědným manažerům jen pomalu.
Nedá se při tom říct, že by se o ní nevědělo. Hlasitě si stěžovali například novináři, pro něž je klávesnice středobodem jejich profese. I proto lze pochopit expresivní titulek „Nová klávesnice MacBooku mi ničí život. Je prostě špatná“ na theoutline.com nebo „Appl Still Hasn’t Fixd Its MacBook Kyboad Problm“ na Wall Street Journal. Stejný názor vyjádřilo i přes 40 tisíc dalších uživatelů na petičním serveru change.org.
Jenže Apple na nic z toho nedbal a dál jel podle svého korporátního plánu. Problematický MacBook procházel jen drobnými revizemi, které problém plně nevyřešily. Naopak se pochybný mechanismus dostal do MacBooku Pro a Air. Až po dlouhých čtyřech letech Apple nahradil „motýlky“ poněkud méně poetickými „nůžkami“, které byly sice tlustší, ale o poznání spolehlivější. Zřejmě si myslel, že mu tento krok vedle projde.
To si však majitelé špatně fungujících klávesnic nenechali líbit, následovaly soudní pře, jejichž následkem Apple vyplatil odškodnění ve výši 50 miliónu dolarů. Kdo se přihlásil o svůj nárok a pokud během čtyř let od zakoupení provedl alespoň dvě výměny, mohl získat 395 dolarů (9500 Kč). Jedna výměna celé horní části byla ohodnocena odškodněním ve výši 125 dolarů (3 tisíce korun). Kdo se spokojil s opravou jednotlivých kláves, dostal „cenu útěchy“ 50 dolarů (asi 1200 korun).
K výplatě došlo v srpnu roku 2024, tedy skoro dekádu po tom, co první problematická klávesnice sjela z výrobní linky. To ukazuje, jak dlouhé a drahé mohou být slepé uličky, pokud se v nich octne sám Apple.