Píše se rok 2003. Pro mnoho lidí je internet stále ještě technologická novinka, stejně jako mobilní telefon. Celosvětovou síť můžete využít pasivně, ke konzumaci obsahu, anebo – což bylo tehdy úplně nové a vzrušující – se můžete zapojit do toho, jak bude vypadat. Pro většinu lidí to znamenalo zřízení nějakého webového prostoru, kam mohli umisťovat svoje články nebo fotografie, přičemž před tím museli zápasit s psaním HTML nebo jeho editorem. Stejně tak jejich web, typicky umístěný na doméně třetího řádu, zapadl v moři dalších.
To se snažila změnit služba Myspace, která odstartovala v roce 2003 a spustili ji Tom Anderson a Chris DeWolfe. Platforma umožňovala uživatelům spojit se s přáteli, sdílet hudbu a kreativně se vyjadřovat prostřednictvím přizpůsobitelných profilů. Vytvoření první verze MySpace jim trvalo pouhých 10 dní.
Pro první verze bylo typické zaměření na hudbu. Dlouho před objevením Twiteru tak mohli hudebníci a fanoušci komunikovat napřímo. Stránka si rychle získala oblibu mezi teenagery a mladými dospělými a během jednoho roku se na ni zaregistrovalo více než 5 milionů lidí. V roce 2005 byl Myspace nejnavštěvovanější sociální sítí na světě.
Další rozvoj byl raketový. V lednu 2006 se na webové stránky denně přihlásilo v průměru 200 000 lidí a na chvíli v čele předstihl i hlavní stránku Googlu. V roce 2007 se tento počet zvýšil na 320 000 nových uživatelů denně. V polovině roku 2007 se také web stal nejoblíbenější evropskou stránkou.
Místo, kde se rodí hvězdy
MySpace stalo místem, kde se rodí webové hvězdy a začínají hudební a filmové kariéry, jak napsal časopis TIME (time.com), když pravidelně vyhlašoval tuto stránku mezi nejlepšími na celém internetu. Hvězdy jako Lady Gaga, Arctic Monkeys a The Killers si získaly popularitu právě zde a nejenom ony. Myspace stál za úspěchem YouTube, který snadno umožnil vkládat videa na webové stránky.
Tato popularita však byla také příčinou postupného pádu celé služby. Jedním z klíčových momentů bylo, když společnost News Corporation Ruperta Murdocha v roce 2005 koupila Myspace za neuvěřitelných 580 milionů dolarů. Investor chtěl své peníze samozřejmě zpátky, což mu měla zajistit on-line reklama. Z osobních profilů na Myspace se tak rázem staly složité a nepřehledné stránky přeplněné blikajícími reklamními bannery.
V roce 2008 zakládá Mark Zuckerberk Facebook. I když se o této události dnes natáčejí filmy, v té době to byl jen nesmělý pokus několika univerzitních studentů. Společnost Myspace měla možnost koupit Facebook za 75 milionů dolarů, ale odmítla Zuckerbergovu nabídku. To byla obrovská chyba: Facebook byl vším, čím Myspace nebyl. Měl čistý design, snadno se používal a reklamy se zde maskovaly za doporučené příspěvky. Taková čistota a jednoduchost se přesně hodily pro další změnu paradigmatu, která měla v té době nastat – přechod od počítačových monitorů k displejům chytrých telefonů.

Facebook už podobnou chybu neudělal a například proto koupil Instagram. Zatímco raketově rostl, postupný odliv uživatelů Myspace si vynutil propouštění zaměstnanců. Následovaly změny vlastníka a pomalá cesta do zapomnění. Služba sice funguje dodnes, ale je jen odleskem toho, co byla a co by mohla být.
Myspace se stal první z mnoha platforem sociálních médií, které se staly obětí neustále se měnícího světa sociálních médií. Jeho vznik byl přelomovým okamžikem v historii internetu. Byla to jedna z prvních sociálních sítí, která dosáhla široké popularity, a pomohla zahájit novou éru online komunikace a budování komunit. Její pád se však stal varovným příběhem o nebezpečí samolibosti a nedostatku inovací. Učí nás, že ani ty nejúspěšnější společnosti nejsou v bezpečí před rozvratem, pokud nedokážou inovovat a držet krok s měnícími se potřebami svých uživatelů.