Dnes si řekneme něco o známé čínské mobilní aplikaci a sociální síti TikTok, která svými krátkými videoklipy ovládla svět mladé generace.
Z Číny až do 150 zemí celého světa
Na začátek bych ráda shrnula krátkou historii této sociální sítě. Aplikace TikTok se původně jmenovala Douyin a v roce 2016 byla vyvinuta čínskou společností ByteDance. O rok později společnost koupila firmu musical.ly, která provozovala obdobnou aplikaci cílenou na americký trh. Spojením čínské a americké verze společnost expandovala na zahraniční trh s notoricky známým názvem TikTok.
Sociální síť, nebo droga mladé generace?
Někteří dospělí ani neví, co TikTok je, mladí ale touto sociální sítí žijí. Dominují jí krátká videa o všem možném. Na TikToku se zasmějeme, zatancujeme si, něco se naučíme nebo se zkrátka jen pobavíme. Tady ale pozor! TikTok je velmi návykový. Je možné, že na této sociální síti strávíme i hodiny. Jeho algoritmus je totiž nastavený tak, aby zobrazoval videa, která mají největší potenciál nás zaujmout.
Cílem videí je pobavit diváky, zkusit něco nového, utéct na chvíli od reality do sociální bubliny, kde člověk může něco dokázat, tvořit, spolupracovat s jinými lidmi nebo inspirovat druhé. Pro tvůrce je atraktivní tiktokový organický dosah, který je, na rozdíl od jiných sociálních sítí, jako je Facebook, Instagram nebo Youtube, mnohem vyšší. Organický dosah je počet lidí, kteří videoobsah uvidí i bez placené propagace. Videomakeři proto musí diváky zaujmout již v prvních vteřinách. Pokud se jim to povede, video se může stát virálním během několika hodin nebo dní. V ten moment už tvůrcům stoupají jak zhlédnutí, tak odběratelé společně s internetovou slávou.
TikTok dostává tolik pozornosti z mnoha důvodů. Rychlá doba plná technologií přeje i rychlému obsahu. A ten tato sociální síť poskytuje. Tvůrci většinou postují videa, která jsou dlouhá 15 sekund. Nově mohou zveřejnit i videa minutová, valná většina obsahu je ale stejně kratší.
Kontroverze jménem TikTok
Vše má ale svou světlou a stinnou stránku. TikTok pozvedl samotný video formát a dal možnost kreativnímu vyjádření i těm nejmladším. Na druhou stranu kvůli němu lidé produkují tvorbu bezmyšlenkovitě. Videa proto často nemají žádný smysl ani užitek. Některá by možná na internetu neměla vůbec být. I přestože má TikTok omezenou věkovou hranici od 13 let, valnou část jeho základny tvoří děti. Množství videí, která uživatelé denně nahrávají, je obrovské a kontroly, které by měly zabraňovat v šíření nevhodného obsahu, bohužel nejsou dostatečné. Proto se na této sociální síti objevují videa, která jsou nejen nevhodná, ale i nebezpečná nebo dokonce trestná. Tematicky se točí okolo pornografie, sexuálního obtěžování, sebepoškozování, poruch příjmu potravy nebo sebevražd. Není divu, že TikTok vyvolává kontroverzi.
Otázkou zůstává, jestli je síť pro děti vůbec bezpečná. Na podobné formáty videí totiž mohou narazit prakticky náhodně. Pravda je ale taková, že stejná rizika si nesou všechny sociální sítě a s nimi i celý internet. TikTok je ale na tato rizika náchylnější právě kvůli věkové skupině jeho uživatelů.
Yiming Zhang, generální ředitel společnosti ByteDance
Yiming Zhan je člověk, který vede úspěšnou společnost s miliardovými obraty – ByteDance. Dříve se ale věnoval startupu Kuxon, který byl následně koupen známou společností TripAdvisor. V roce 2019 byl Zhan označen za jednoho ze 100 nejvlivnějších lidí světa magazínem Time.
A strejda Petr Fiala. Hlásá tam dezinformace.