Facebook

Tajemství nejúspěšnějších společností
Facebook
Fotografie: Unsplash
  • Facebook je největší sociální sítí všech dob
  • V roce 2012 měl jednu miliardu uživatelů
  • Instagram ve stejném roce odkoupil za jednu miliardu dolarů

Pokud se bavíme o nejúspěšnějších společnostech všech dob, nemůžeme opomenout ani sociální sítě. Ty největší totiž doslova změnily svět. V minulých dílech jsme si řekli něco o Twitteru, Snapchatu, TikToku a Instagramu, který shodou okolností vlastní Facebook. Ten je s 2,7 miliardami aktivními uživateli měsíčně největší sociální sítí na světě. Jestli vás zajímá, co ho dostalo na vrchol, čtěte dál.

Facebook

Jak se ze sociální sítě pro studenty Harvardu stala největší sociální síť všech dob?

Není žádným překvapením, že se Facebook začal formovat na Harvardu. Mnoho jiných úspěšných společností má podobnou historii. Za příběhem Facebooku stojí Mark Zuckerberg, který na vysokoškolských kolejích založil webovou stránku Facemash poté, co ze školní databáze ukradl fotografie a údaje o harvardských studentech. Tato internetová stránka, na které se spolužáci vzájemně hodnotili podle vzhledu, byla mezi studenty velmi populární.

Facemash byl ale po dvou dnech zrušen kvůli porušení univerzitních pravidel při získávání informací k vytvoření stránky. I za tak krátký čas se na sociální síť přihlásilo 450 studentů, a proto Zuckerberg společně s Eduardem Saverinim, Dustinem Moskovitzem a Chrisem Hughesem vytvořil novou sociální síť pod doménou thefacebook.com. Tato internetová stránka byla založena 4. února 2004. Studenti na Harvardu, kteří se v online prostoru chtěli pohybovat, mohli na síť nahrávat a sdílet své vlastní fotografie a osobní informace. Popularita neustále rostla a brzy se na stránce registrovali i studenti z jiných prestižních univerzit, mezi které patří Yale nebo Stanford.

V červnu 2004 bylo na thefacebook.com přihlášených více než 250 000 studentů z 34 vysokých škol a kancelář společnosti se přesunula z vysokoškolských kolejí do kalifornského města Palo Alto. Začátkem září představil thefacebook.com „zeď“, tedy část uživatelova profilu, kde přátelé a fanoušci mohou zveřejňovat zprávy. Tato funkce zpopularizovala síť ještě víc a o tři měsíce později, tedy ke konci roku 2004, měla už jeden milión uživatelů.

Rok 2005 byl pro společnost klíčový. TheFacebook byl přejmenován na Facebook, společnost představila funkci označování přátel a uživatelé mohli uploadovat neomezené množství fotek. V roce 2005 byla stránka zpřístupněna i studentům středních škol a studentům zahraničních vysokých škol. Ke konci roku měl Facebook šest miliónů aktivních uživatelů měsíčně.

Facebook

Od roku 2006 si facebookový profil může založit kdokoliv starší 13 let. Mimo toho Facebook představil nový prvek News Feed, díky kterému uživatel může vidět, co jeho přátelé na sociální síť postují. V témže roce se také společnost Yahoo! pokusila koupit Facebook za jednu miliardu dolarů. Zuckerberg ale nabídku odmítl s tím, že Yahoo! podcenil potenciál společnosti. V roce 2009 bylo uvedeno světoznámé tlačítko „like“, které je do značné míry symbolem celého Facebooku. Později Facebook tlačítko rozšířil o nabídku dalších pěti emocí, které lze k „označkování“ obsahu použít.

V roce 2011 byla představena funkce Timeline, která efektivně nahradila facebookovou zeď. Možná si ale pamatujete, že změna designu mnoho lidí odrazovala. Všichni jsme si nakonec zvykli a Facebook nám nadělil i Messenger, který je pravděpodobně nejpoužívanější aplikací pro bezplatné zasílání zpráv.

O rok později Zuckerberg odkoupil Instagram a počet uživatelů se vyšplhal na jednu miliardu. V roce 2014 Facebook odkoupil i WhatsApp a odkoupením firmy Oculus VR vstoupil do světa virtuální reality. V roce 2015 Facebook používala jedna miliarda lidí denně a o dva roky později společnost pokořila další rekord – Facebook měl dvě miliardy aktivních uživatelů měsíčně. O dva roky později Facebook do své aplikace integroval funkci Stories, kterou reagoval na konkurenční sociální síť Snapchat.

Kontroverze

Facebook má za sebou spoustu skandálů, které se nejčastěji týkají shromažďování dat bez vědomí uživatelů. V roce 2008 Cambridge Analytica shromažďovala osobní informace více jak 50 milionů uživatelů pomocí API Facebooku. Tyto informace byly posléze využity v rámci volební kampaně, což Facebook pochopitelně dostalo do vážných problémů. Společnost na tento problém reagovala tak, že zpřísnila ochranu citlivých dat lidí a ukončila spolupráci s podniky, které se zabývají shromažďováním údajů o spotřebitelích.

Po doznívajícím skandálu kolem rozsáhlého úniku osobních dat, řešila společnost další problém, který se týkal interního dokumentu, jenž sepsal viceprezident Andrew Bosworth. Podle tohoto dokumentu měl Facebook maximalizovat množství uživatelů bez ohledu na to, jestli umožní případnou kyberšikanu nebo přípravu teroristických útoků. Zuckerberg i sám Bosworth se od textu tenkrát distancovali.

Zelenější zítřky

Téměř každá společnost se v dnešní době zabývá změnou klimatu, ekologií a udržitelností. Před měsícem Facebook oznámil, že dosáhl svého cíle z roku 2018. Všechny globální operace společnosti jsou nyní uhlíkově neutrální a ze 100 % poháněny obnovitelnými zdroji energie, a proto chce být Facebook do roku 2030 kompletně uhlíkově neutrální.

Uhlíková neutralita Facebooku

Mark Zuckerberg, spoluzakladatel a výkonný ředitel Facebooku

Mark Zuckerberg je díky úspěšnému Facebooku jedním z nejbohatších lidí na planetě. Miliardářem se stal už ve 23 letech. Zajímavostí je, že byl dříve na Harvardu známý citováním veršů z Homérovy Iliady. Miloval totiž antiku.

Mark Zuckerberg
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze